Sökning: "tidig intensiv lästräning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden tidig intensiv lästräning.

  1. 1. : Läsflyt – hur då? Några speciallärares och lärares uppfattningar om vilket stöd elever behöver för att nå flyt i läsningen.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Tina Svensson; Maud Söderstedt; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med undersökningen var att undersöka vilket stöd speciallärare och lärare ger till elever med läs- och skrivsvårigheter för att de ska nå flyt i sin läsning. Följande frågor ställdes:Hur mäts förmågan att läsa med flyt? Vilka metoder används för att uppnå läsflyt?Vilka extra anpassningar görs? Vilka former av särskilt stöd ges?Arbetet är skrivet med teorier om läsutveckling och läsundervisning som grund. LÄS MER

  2. 2. Läsinterventioners påverkan på elevers självbild och motivation

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennifer Wigerfelt Ingvaldsson; Rebecca Andersson; [2015]
    Nyckelord :Läsintervention; motivation; självbild; tidig intensiv lästräning;

    Sammanfattning : Problemområde:Alla elever får idag inte det stöd och de förutsättningar de behöver för att utveckla sin läsning och skrivning på bästa sätt. Upptäckt av läs- och skrivsvårigheter samt tidiga insatser har stor betydelse för elevernas fortsatta läs- och skrivutveckling men även för deras självbild och motivation. LÄS MER

  3. 3. Läs– och skrivsvårigheter En fallstudie om TIL ur ett elev-, lärar- och föräldraperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annie Axelsson; [2014]
    Nyckelord :Kartläggning av elevers läsförmåga; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivsvårigheter; TIL-metoden;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur läs- och skrivsvårigheter ser ut på individ- och organisationsnivå inom skolan. Det innebär att jag kommer att studera en utvald elev och dennes lärare i skolan men också föräldrarna till denna elev för att se hur de upplever elevens svårigheter i hemmet. LÄS MER

  4. 4. Intensiv lästräning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Åsa Johansson; Pia Mollin; [2014]
    Nyckelord :intensiv lästräning; TIL; Reading Recovery; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med vår studie är att undersöka hur intensiv lästräning under en sexveckorsperiod kan påverka ordavkodningsförmågan samt ta del av elevernas upplevelser av det arbetet. Våra frågeställningar är: I vilken utsträckning utvecklas elevernas ordavkodningsförmåga under sexveckors intensiv lästräning? Hur upplever eleverna det intensiva tidsbegränsade insatserna? Vilka tendenser kan vi se beroende på om eleverna genomför intensiv lästräning individuellt eller i liten grupp? I vilken utsträckning utvecklas de elever som också låg under TIL:s gränsvärde, men som inte genomförde intensiv lästräning? Mycket av tankarna inom intensiv lästräning återfinns inom den sociokulturella teorin där inlärning sker i samspel med någon annan, samt inom elevens proximala utvecklingszon. LÄS MER

  5. 5. Speciallärares erfarenheter av Tidig Intensiv Lästräning (TIL) : En intervjustudie av speciallärares arbete med TIL och vilka konsekvenser de anser att undervisningen får för lässvaga elever.

    Kandidat-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ola Friberg; [2010]
    Nyckelord :ässvårigheter; läsutveckling; självförtroende; en-till-en undervisning; individualisering.;

    Sammanfattning :   Det övergripande syftet med denna studie har varit att undersöka speciallärares erfarenheter med att arbeta med Tidig Intensiv Lästräning och vilka konsekvenser de anser att undervisningen får för lässvaga elever. Studien har utgått ifrån följande frågeställningar: Vilka är de faktorer som gör TIL-undervisningen framgångsrik enligt speciallärarna? Vilka svårigheter anser speciallärarna vara förknippade med att arbeta med TIL? På vilket sätt anser speciallärarna att TIL-undervisningen skiljer sig ifrån den traditionella läsundervisningen, fördelar/nackdelar? Insamling av den data som ligger till grund för studien har skett genom 5 kvalitativa, semistrukturerade intervjuer. LÄS MER