Sökning: "Typsnitt"

Visar resultat 11 - 15 av 115 uppsatser innehållade ordet Typsnitt.

  1. 11. En "hälsosam" bild av äldre i reklam

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Emmy Dahlberg; Amanda Johansson; Rasmus Fager; [2022]
    Nyckelord :Ålderism; Skönhetsideal; Reklam; Grafiska Designelement; Visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att undersöka hur normer kring åldrande kommuniceras visuellt i tidningsreklam. Undersökningens mål var att besvara hur ofta ålderstecken porträtteras visuellt i reklam, vilka visuella designelement porträtterar ålderstecken i ett urval reklambilder i tidningen Hälsa samt hur den visuella kommunikationen och budskapen skiljer sig mellan reklamen med män respektive kvinnor? Den använda metoden var en kvantitativ undersökning där förekomsten av ålderstecken samt typ av ålderstecken räknades. LÄS MER

  2. 12. Effekten av typsnitt på mobila enheter för personer med dyslexi : En studie om olika typsnitt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Pernilla Lindén; [2022]
    Nyckelord :Interaction design; Dyslexia; Mobile reading experience; Self-Determination Theory; Qualitative investigation; Interaktionsdesign; Dyslexi; Mobil läsupplevelse; Självbestämmandeteori; Kvalitativ undersökning;

    Sammanfattning : Personer med dyslexi har svårt att läsa och stava. Typografi har signifikant visats påverka tillgängligheten för dyslektiska läsare. Syftet med denna kandidatuppsats var därför att utforska läsupplevelsen hos personer med dyslexi avseende olika typsnitt på mobila enheter. LÄS MER

  3. 13. Varumärkeskommunikation via logotyper : en studie om designelementens påverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emilia Berglund; Alexandra Wikström; Mikaela Ljungkvist; [2022]
    Nyckelord :Brand communication; Logotype; Design element; Color; Symmetry; Shape; Font; Brand positioning; Varumärkeskommunikation; Logotyp; Designelement; Färg; Symmetri; Form; Typografi; Varumärkespositionering;

    Sammanfattning : Den ökade globaliseringen och digitaliseringen har resulterat i en hård konkurrens på marknaden. För att ett företag ska lyckas driva igenom sitt budskap till potentiella kunder krävs det att företagets budskap är kort, koncist och slagkraftig. LÄS MER

  4. 14. Webbdesigns inverkan på användarensförsta intryck : - Hur fångar man en användare?

    M1-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för programvaruteknik

    Författare :Mikael Ek; Jönsson Sigrid; [2022]
    Nyckelord :Trustworthiness; usability; web design; capturing a user; Trovärdighet; användbarhet; webbdesign; fånga användare;

    Sammanfattning : Det finns över 200 miljoner aktiva hemsidor till drygt 5 miljarder användare. I takt med attinternet har växt och utvecklingen gått kraftigt framåt har användare blivit mer kräsna överinnehållet på en hemsida. LÄS MER

  5. 15. Att fånga den nutida känslan av en tradition i en visuell identitet : Hur en nutida visuell identitet för de traditionella midsommarfirandena i Leksands kommun bör utformas utifrån målgruppens brand image

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Hilma Spik; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Midsommarfirandet i Leksand är troligen världens största traditionella midsommarfirande. Det är en tradition som sträcker sig långt tillbaka i tiden och firas än idag i flera byar och orter i Leksands kommun under ett par veckors tid. LÄS MER