Sökning: "Vad är matematik och matematikdidaktik"
Visar resultat 21 - 25 av 73 uppsatser innehållade orden Vad är matematik och matematikdidaktik.
21. Speciallärares syn på särskilda utbildningsbehov i matematik : Möjligheter och svårigheter i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka speciallärares syn på matematiksvårigheter i grundskolans tidiga år. Vi ville söka svar på vilka svårigheter speciallärare med utbildningen specialisering mot matematikutveckling ansåg vara mest förekommande inom matematikämnet. LÄS MER
22. Läromedlets roll i undervisningen : En studie om hur lärare använder läromedlet MatteSafari
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Genom erfarenheter under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi sett hur mycket läromedel i matematik används och hur lite som egentligen analyseras. Den här studien syftar därför till att undersöka vad lärare anser om MatteSafari som läromedel och hur de arbetar med det ute i verksamheten. LÄS MER
23. Elever med särskilda förmågor i matematik : Hur lärare stödjer elever att utvecklas på individnivå
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur lärare stödjer elever som har särskilda förmågor i matematik. Ges dessa elever samma förutsättningar att utvecklas i ämnet som övriga elever? Metoden som användes är semistrukturerade intervjuer där intervjun kommer liknas mer vid ett samtal än en intervju. LÄS MER
24. Varierad och individualiserad undervisning : En studie om lärares syn på behovsanpassad undervisning i årskurserna 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att se hur matematikundervisningen kan planeras och genomföras för att variera och individualisera undervisningen. Undervisningen som kommer att granskas är den dagliga verksamheten som bedrivs i klassrummen med elever i årskurserna 4-6. LÄS MER
25. ”Man tänker kanske aldrig lika bra med huvudet som med händerna” : - lärares användning av ett laborativt arbetssätt i matematikundervisningen
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur matematiklärare i årskurs 4-6 använder ett laborativt arbetssätt i matematikundervisning. Studien innefattar hur det laborativa arbetssättet används och vad det ska tillföra. LÄS MER