Sökning: "Vad är matematik och matematikdidaktik"

Visar resultat 16 - 20 av 73 uppsatser innehållade orden Vad är matematik och matematikdidaktik.

  1. 16. Extra anpassningar i matematik : en studie om skolors kvalitetsarbete med extra anpassningar i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Emma Liljegren; [2017]
    Nyckelord :mathematics didactic; additional adjustments; math difficulties; perspectives on special pedagogy; matematikdidaktik; extra anpassning; matematiksvårigheter; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Många elever kämpar med matematikämnet i skolan. Dessa elever får inte alltid rätt stöttning vid rätt tid vilket kan resultera i att eleverna inte klarar grundskolan. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag och har en skyldighet att snabbt identifiera eleven i behov och sätta in rätt stödinsatser. LÄS MER

  2. 17. Hur läromedel i matematik framställer mönster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Jennie Strömsjö; [2017]
    Nyckelord :textbooks; mathematics education in years 1-6; algebra; patterns; number sequences; läromedel; matematikundervisning i årskurs 1-6; algebra; mönster; talföljder;

    Sammanfattning : Skolans matematikundervisning styrs till stor del av läromedel. Dessvärre finns inte så många vetenskapliga studier av de svenska matematikläromedlen. För elevers kunskaper i algebra är arbetet med mönster en viktig del. LÄS MER

  3. 18. Elevers uppfattningar av mönster : En kvalitativ studie om hur elever i årskurs 1 uppfattar upprepade och växande geometriska mönster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Hanna Debreceni; [2017]
    Nyckelord :mathematics; algebra; pattern; repeating patterns; growing patterns; matematik; algebra; mönster; upprepade mönster; växande mönster;

    Sammanfattning : Arbetet med mönster, genom dess innehållande av strukturer och samband, är en betydelsefull del inom området algebra. Genom att bedriva undervisning i de lägre årskurserna om matematiska mönster kan elever få en god grund att stå på i mötet med den mer komplexa algebran. LÄS MER

  4. 19. Vem räknas med? : En analys av illustrationer i matematikläromedel ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Märta Sandberg Rapp; [2017]
    Nyckelord :Mathematics; illustrations; teaching materials; gender; subjectivity; Matematik; illustration; läromedel; genus; subjektskapande;

    Sammanfattning : Läromedel utgör grunden för en stor del av den undervisning som bedrivs i matematik idag. Genom att betrakta människan som ett subjekt som ständigt skapas i relation till det sammanhang subjektet befinner sig i, möjliggörs ett synliggörande av faktorer i miljön som kan påverka subjektskapandet. LÄS MER

  5. 20. Andraspråkselevers svårigheter i matematik : En studie kring matematikläromedel och lärares anpassade undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Hanna Svensson; [2016]
    Nyckelord :Bilingual mathematics; mathematical difficulties; second language learners; Andraspråkselever; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Enligt forskning lyckas andraspråkselever sämre i matematik än elever med svenska som modersmål. Tidigare forskning pekar på ett antal kända svårigheter för dessa elever, samt hur lärare bör arbeta för att gynna andraspråkselevers matematikutveckling. LÄS MER