Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. An Exploration of Using Japanese Onomatopoeia for Sound Visualization in Museum Environments to Improve Sound Awareness and Sound Comprehension

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Karolina Shi; [2023]
    Nyckelord :sound visualization; sound awareness; virtual reality; ljudvisualisering; ljudmedvetenhet; virtuella miljöer;

    Sammanfattning : Ökad tillgång till teknik som augmented reality (AR) ger museer möjlighet att utforska alternativa interaktioner för utbildning och ökad tillgänglighet. Den här studien utforskar visualisering av miljöljud på museer i syfte att öka ljudmedvetenhet och förbättra museiupplevelsen. LÄS MER

  2. 2. Cool grotta! : En fallstudie om användarupplevelse i webbaserade virtuella turer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Fannie Falk Faye; Galina Lundberg; [2021]
    Nyckelord :Virtual museums; presence; immersion; UX; flow; Virtuella museer; närvaro; inlevelse; användarupplevelse; flow;

    Sammanfattning : I dagens samhälle har fler och fler verksamheter inom kulturkontexten utforskat nya sätt att presentera sitt innehåll för publiken. Ett sådant är webbaserade virtuella turer där möjlighet skapas för en intresserad allmänhet att besöka unika platser, ta del av kunskaper på ett interaktivt sätt och pröva nya sätt att besöka ett museum eller en historisk plats. LÄS MER

  3. 3. Samtidskonstmuseet och virtuella utställningar i den digitala konstproduktionens tidsålder : ett informationsarkitektoniskt perspektiv på hur museer kan ställa ut digital och digitaliserad konst

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Iris Brinkborg; [2021]
    Nyckelord :Human computer interaction HCI ; Interaction design; User experience UX ; Accessibility; User centered design; Double Diamond; Pervasive Information Architecture; Virtual Museum; Museology; Human computer interaction HCI ; Interaktionsdesign; Användarupplevelse UX ; Tillgänglighet; Användarcentrerad design; Double Diamond; Pervasive Information Architecture; Virtuellt museum; Museologi;

    Sammanfattning : Most contemporary artists work digitally in one way or another, despite the fact that established art museums do not offer a platform to display digital art, which means that it is difficult for visitors to find it and that media art will have a lower status compared to physical art. For a long time the art museum business has had a complex relationship with the digitization of physical works, virtual museums and intangible art works. LÄS MER

  4. 4. The design of a smartphone-based AR application to support the experiential quality of life-like in a museum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Medieteknik och interaktionsdesign, MID

    Författare :Sandra Dang; [2018]
    Nyckelord :Augmented reality; AR; Museum; Experiential qualities; Life-like experience;

    Sammanfattning : In the perfect scenario, augmented reality (AR) is described to blend the physical world with virtual elements in such way that the user can’t differentiate them, having the potential to make the interactions with virtual objects in an AR experience feel life-like. With the latest advancements in AR for mobile devices, applications that use this technology are increasing. LÄS MER

  5. 5. Virtual reality som hjälpmedel vid planering av utställningar på museer.

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Johansson Martin; Friberg Oscar; [2014]
    Nyckelord :virtual reality; virtuell verklighet;

    Sammanfattning : Ofta sker planeringsarbete i en tvådimensionell miljö, där man går miste om både djup och närvarokänsla. Därför är det intressant att undersöka ifall möjligheten att själv effektivt navigera sig runt i en tredimensionell miljö med hjälp av virtual reality-teknik har något värde för planeringsprocessen, där utställningsansvariga på museer är målgruppen. LÄS MER