Sökning: "Vocational studies teachers"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden Vocational studies teachers.

  1. 1. Samhällskunskapsundervisning och nationalism : En studie om fyra lärares erfarenheter, begrepps­användning och didaktiska överväganden i undervisning om nationalism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Sebastian Ridderskans; [2023]
    Nyckelord :nationalism; naturalized axioms; civics; citizen education; social science; social studies; second order concepts of Social Science; common-sense notions; nationalism; naturaliserade axiomer; samhällskunskap; samhällskunskapsundervisning; samhällsvetenskapligt ämneskunnande; sunt förnufts-uppfattningar;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur fyra gymnasielärare i samhällskunskap reflekterar över nationalism i deras undervisning. Fenomenet nationalism går att förstå som ett såväl snävt som brett begrepp och i denna studie intervjuas lärarna om hur de upplever att nationalism förekommer i deras undervisning som kunskap, perspektiv, fenomen och didaktisk utmaning. LÄS MER

  2. 2. Konstruktioner och förståelser av skolämnet pedagogik : En studie om när lärare och elever omformulerar och omskapar kunskap

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frida Lust; [2023]
    Nyckelord :pedagogy; school subject; teaching; curriculum studies; recontextualization; pedagogik; skolämne; gymnasieundervisning; rekontextualisering;

    Sammanfattning : Den här studien avhandlar skolämnet Pedagogiks utformning och praktiska karaktär liksom ämnesområdet pedagogiks betydelser på en gymnasial nivå i Sverige. Till skillnad från pedagogikämnet inom forskning eller som universitetsämne är skolämnet Pedagogik, som främst gest på gymnasiets Barn- och fritidsprogram, outforskat. LÄS MER

  3. 3. ”De vars historia vi bara hoppar över” : En undersökning om fem gymnasielärares planeringsarbete och förhållningssätt till en västerländsk kanon i historieämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Signe Sahlström; [2022]
    Nyckelord :Den västerländska kanon; historieämnet; planeringsarbete; Laila Nielsen;

    Sammanfattning : In the subject of history, a canon can be identified, which refers to the knowledge that is seen as desirable and immortal. This knowledge is what is perceived as general education and thus worth remembering. This means that the knowledge that falls outside of the canon is perceived as less important and therefore can be forgotten. LÄS MER

  4. 4. Samhällskunskapslärarnas ambivalens : Erfarna lärare reflekterar kring sin syn på samhällskunskapsämnet kopplat till värdegrundens pluralistiska dilemma

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Robert Kjellman; [2022]
    Nyckelord :Pluralistic dilemma; values; civic; social studies; experienced teachers;

    Sammanfattning : This study aims to provide inexperienced social studies teachers with guidance on the complex issue of social science teachers approach to the subject and the pluralistic dilemma of values. The extent to which one can express one ́s own view of society and the development of society. LÄS MER

  5. 5. Elevinflytande i två olika skolvärldar : En kvalitativ undersökning om elevinflytande i yrkesförberedande och högskoleförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Khaldoon Shaia; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : What this work has examined here is student influence in the Swedish upper secondary school. The approach I have chosen to examine is the differences when it comes to student influence between practical and theoretical programs. LÄS MER