Sökning: "abstrakt förmåga årskurs 9"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden abstrakt förmåga årskurs 9.

  1. 1. Bilden av det förflutna : En multimodal analys av några texter i en digital högstadielärobok i historia

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Christina Engström; [2023]
    Nyckelord :historia; ämneslitteracitet; multimodalitet; sociosemiotisk teori; systemisk funktionell lingvistik; andraspråkselever;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har fem multimodala texter i en digital historielärobok för grundskolans årskurs 7 – 9 undersökts. Syftet har varit att med teoretisk utgångspunkt i sociosemiotisk teori och systemisk funktionell lingvistik (SFL) utveckla kunskap om potentiella språkliga utmaningar för andraspråkselever i de multimodala texterna. LÄS MER

  2. 2. Bråk, en betydelsefull utmaning i matematik : En kvantitativ studie i form av intervention inom bråk på gruppnivå, Tier 2 i matematik på introduktionsprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Petra Axling; Kerstin Elmstedt; [2019]
    Nyckelord :Bråk; begreppslig förmåga; procedurförmåga; intervention; Response to Intervention RTI ; Tier 2; introduktionsprogrammet;

    Sammanfattning : Studien har utgått från en modell, Respons to Intervention (RTI) och syftet har varit att bidra med kunskap om interventioner och att undersöka om en intervention, RTI på Tier 2nivå, i matematik inom området bråk genom explicit undervisning, laborativt material och digitalt läromedel (Nomp) har effekt på elever i svårigheter i matematik (årskurs 9) på introduktionsprogrammet. Urvalet av elever byggde på ett övergripande matematiktest som alla elever (n=40) i fyra olika matematikklasser genomfört vid samma tillfälle på introduktionsprogrammet på en gymnasieskola. LÄS MER

  3. 3. Skolsköterskans erfarenheter av att förebygga och tidigt upptäcka psykisk ohälsa bland skolbarn i årskurs F-9 : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Veronica Eldebrant; Anneli Hultdin; [2016]
    Nyckelord :Skolsköterska; Psykisk ohälsa; Barn årskurs F-9; Omvårdnad; Travelbee.;

    Sammanfattning : Abstrakt       Bakgrund: Den psykiska ohälsan bland barn och unga ökar och utgör ett växande folkhälsoproblem. Skolsköterskans främsta uppgift är att främja fysisk hälsa och förebygga psykisk ohälsa. För detta arbete är skolan en viktig arena. LÄS MER