Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 22 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Inkludering - Vem du än är, var du än bor? : Framgångsfaktorer för inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    M1-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anne Arvidsson; [2012]
    Nyckelord :ADHD; Asperger syndrom; grundskola; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka framgångsfaktorerna och förutsättningarna är för att kunna undervisa elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Frågeställningarna var: Vilken kompetens inom området neuropsykiatri anser lärarna att det finns i skolan? Vilka anpassningar anser de intervjuade lärarna behövs för att inkludering ska kunna fungera? Vilket stöd anser lärarna att de behöver för att lyckas med inkludering av barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? På vilket sätt kan undervisningsmiljön för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skilja sig åt i de undersökta skolorna? I studien användes kvalitativ metod i form av intervjuer med olika pedagoger. LÄS MER

  2. 22. Trivsel och social utveckling - om fyra 12-åriga pojkar med diagnos ADHD inom två skolformer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Agneta Petersson; [2009]
    Nyckelord :ADHD; inkludering; miljöanpassning; social utveckling; trivsel;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa och analysera faktorer, som påverkar upplevelsen av trivsel i skolan för fyra 12-åriga pojkar med diagnos ADHD. Vidare var syftet att beskriva och jämföra hur verksamheten organiseras och hur den fysiska och sociala miljön anpassas för dessa elever inom grundskolan och särskolan, för att skapa förutsättningar för social utveckling. LÄS MER