Avancerad sökning
Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
16. Idrott för elever med ADHD : En kvalitativ studie om lärares arbete med att anpassa undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Det övergripande syftet med denna uppsats var att undersöka hur lärare i ämnet idrott och hälsa arbetar med elever med diagnosen ADHD samt vilken kunskap de har om diagnosen. Mina frågeställningar var: 1. Har idrottslärare kunskap om ADHD? 2. LÄS MER
17. Elever med ADHD : Ur elevers och föräldrars perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning Denna studie belyser samt problematiserar elever med ADHD's perspektiv på skolan, den tar upp vad ADHD innebär och orsaken till ADHD. Den tar upp hur de olika underkategorierna beskrivs samt vad som kan vara problematiskt för elever med dessa svårigheter inom skolan. LÄS MER
18. ”För sin egen och deras överlevnads skull är man tvungen att mötas” : En kvalitativ studie om olika faktorers betydelse för inkludering av elever med ADHD i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att, utifrån ett lärar- och elevperspektiv, undersöka olika faktorers betydelse för inkludering av elever med ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) i skolan. I studien lades fokus på tre faktorer som, enligt tidigare forskning, har betydelse vid inkludering av elever med ADHD i skolan: förväntningar och bemötande, den fysiska miljön samt anpassat arbetssätt. LÄS MER
19. ADHD och inkludering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med min undersökning har varit att ta reda på hur lärare och specialpedagoger på en skola definierar begreppet inkludering och hur de tänker kring och arbetar med inkludering av elever med diagnosen ADHD. Vidare har även syftet varit att ta reda på hur skolformen har sett ut för elever med ADHD sedan diagnosen kom. LÄS MER
20. ”EN skola för alla” eller ”en skola för ALLA”? Dagspressens bild av skolans möjligheter att ta emot elever i behov av särskilt stöd
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : - Resursfördelning – anses skolorna ha tillräckliga resurser?- Kunskaper – anses lärarna ha tillräckliga kunskaper?- Inkludering – önskas en enhetlig skola eller önskas en mångfald av skolformer?Metoden för undersökningen var textanalys där både en kvantitativ och kvalitativ metod användes. Sökningarnagjordes i databasen Mediearkivet (Retriever) på tryckt storstadspress under tidsperioden 009-04-01 – 01-04-01. LÄS MER