Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Aktionsforskning på sfi. En studie om att effektivisera undervisningen av partikelverb

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Lisa Thorén; [2019-10-25]
    Nyckelord :sfi; partikelverb; begreppsförståelse; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Som sfi-elev är det viktigt att snabbt bygga upp ett stort ordförråd för att nå målen för den sista kursen på sfi, kurs D. Det finns dock många faktorer som gör att det kan vara problematiskt att bygga upp ett stort ordförråd och när en viss nivå har uppnåtts i språket räcker det inte med att memorera konkreta ord utan inläraren behöver även lära sig abstrakta ord samt få en förståelse för hur ord kan kombineras och vilken underliggande betydelse ord har. LÄS MER

  2. 2. Teamprocessen i en kreativ grupp :  – En rekonstruktion av ”6δ-modellen” i arbetslivet 

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Elsah Holmström; Jasmine Tehyrell; [2016]
    Nyckelord :team; kreativitet; innovation; teamprocess; sex delta-modellen; strukturer för kreativitet;

    Sammanfattning : Titel: Teamprocessen i en kreativ grupp – en rekonstruktion av “6δ-modellen” i arbetslivet. Kurs: Examensprojekt i innovationsteknik, INO325. Författare: Elsah Holmström, Jasmine Tehyrell. LÄS MER

  3. 3. Glyfer - ett lustfyllt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caysa Jonassen; Linda Wallin Ström; [2016]
    Nyckelord :Glyfer; konkret material; laborativ undervisning; lustfyllt lärande; motivation; statistik;

    Sammanfattning : Det är känt att konkret material tillsammans med en laborativ undervisningsmiljö bidrar till elevers matematikutveckling (Moyer 2001; Rydsted &Trygg 2010; D’Angelo och Iliev 2012). Det finns även forskning som visar på att glyfer skapar en nyfikenhet som motiverar elevers lärande när det kommer till att arbeta med området statistik (Cartland 1996; Harbough 1995; Bergius & Emanuelsson 1997). LÄS MER

  4. 4. Lärare lär genom skuggning. En studie av hur lärare i grundsärskolan utvecklar interaktionen i matematikundervisningen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ingela Lundgren; Iréne Schönning; [2015-06-02]
    Nyckelord :interaktion; matematik; skuggning; utvecklingsstörning; grundsärskola;

    Sammanfattning : Syfte Studiens syfte har varit att undersöka hur lärares interaktion med sina elever under matematiklektionerna kan utvecklas i ett par grundsärskoleklasser, där även elever i inriktningen träningsskola ingår. Ytterligare ett syfte har varit att undersöka hur interaktionen mellan elever visar sig under lärarnas utvecklingsfas. LÄS MER

  5. 5. "Nu kommer hunden!" : Aktionsforskning om barn som läser för hundar med syfte att utveckla lässtunderna på svenska bibliotek

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Elina Garp; [2015]
    Nyckelord :R.E.A.D-dog; Promote Reading at Libraries; Children at Libraries; Animal-Assisted Theraphy at Libraries; AAT.; Läshund; lässtimulerande arbete på bibliotek; barn och bibliotek; djurassisterad terapi på bibliotek; AAT.;

    Sammanfattning : This master´s thesis in Library and Information Science examines the experiences of children who read to a dog. The purpose of this thesis is to examine the interactions between the librarian, the readingdog-handler, the child-ren and the dogs and what the benefits from the interactions might be. LÄS MER