Sökning: "analys av resultat i skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 955 uppsatser innehållade orden analys av resultat i skolan.

  1. 21. Tinnitus i Hjärtat - Hörselsymptom och prevention hos musikstudenter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Martin Lundberg; Linnea Stenberg; [2023-12-18]
    Nyckelord :Hörselskydd; Musikstudenter; Hörselnedsättning; Tinnitus; Ear Protection Devices; Music students; Hearing Loss;

    Sammanfattning : Introduktion: I branscher med starka ljud och buller är ljuden ofta oönskade eller biprodukter. Så är inte fallet i musikbranschen. Musiker och musikstudenter är extra utsatta i sin vardag och i riskgrupp för hörselnedsättning, därför är det viktigt med preventiva åtgärder. LÄS MER

  2. 22. Förväntningar och pygmalioneffekten i svensk skola En kvalitativ undersökning i hur lärare ser på förväntningar och pygmalioneffektgen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Paul Roberts; [2023-07-03]
    Nyckelord :Förväntningar; pygmalioneffekten; kön; etnicitet; fysisk attraktivitet; elevprestationer;

    Sammanfattning : Förväntningar i skolan är ett viktigt ämne på grund av pygmalioneffekten som innebär att om någon förväntar sig ett visst utfall så finns det större chans att det utfallet således blir verklighet. För skolan innebär det att om en lärare har låga förväntningar på en elev finns det större chans att eleven presterar sämre. LÄS MER

  3. 23. BARNS UTSATTHET FÖR VÅLD OCH KRÄNKNINGAR I VARDAGEN En kvalitativ intervjustudie med barns röster om våld och kränkningar online och offline

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Eva-Lena Dubos; [2023-06-28]
    Nyckelord :Barn; Våld; Kränkningar; Skola; Online; Offline;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ytterligare kunskap kring barns utsatthet för våld och kränkningar i vardagen såväl online som offline, samt öka förståelsen för hur barn uppfattar sin utsatthet och möjlighet att berätta om det för en vuxen på skolan. Vidare undersöks om det framkommer någon skillnad i hur flickor respektive pojkar talar kring dessa frågor. LÄS MER

  4. 24. Är alla inräknade? En studie om hur matematiklärare och speciallärare i matematik skapar tillgängliga lärmiljöer i matematikundervisningen.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna-Carin Melin; IdaLouise Wichmann; [2023-06-15]
    Nyckelord :tillgänglig lärmiljö; dilemma; helklassundervisning; mångfald; matematiksvårigheter; ledning och stimulans; samverkan;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med studien har varit att utifrån de dilemman som skolan står inför, undersöka hur lärare och speciallärare kan samverka för att skapa tillgängliga lärmiljöer, i matematikundervisningen i helklass, där alla är inräknade. Teori: Studien tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet där det sociala sammanhanget blir basen i att alla ska känna sig inräknade. LÄS MER

  5. 25. Nested Noun Phrase Detection in English Text with BERT

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Shweta Misra; [2023]
    Nyckelord :Phrase detection; nested noun phrase identification; phrase structure identification; sentence parsing; transformer models; machine learning; natural language processing; Frasdetektering; kapslad substantivfrasidentifiering; frasstrukturidentifiering; meningsanalys; transformers-modeller; maskininlärning; naturlig språkbehandling;

    Sammanfattning : In this project, we address the task of nested noun phrase identification in English sentences, where a phrase is defined as a group of words functioning as one unit in a sentence. Prior research has extensively explored the identification of various phrases for language understanding and text generation tasks. LÄS MER