Sökning: "andraspråks utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden andraspråks utveckling.

  1. 1. Digitala verktyg för andraspråksutveckling : Möjligheter och utmaningar i användning av digitala verktyg i andraspråksundervisning för elever i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Cynthia Bedros; Josefine Kirs; [2023]
    Nyckelord :andraspråks utveckling; digitala verktyg; andraspråkselever; annat modersmål; svenska som andra språk; flerspråkighet; transspråkande;

    Sammanfattning : Digitala verktyg utgör en central del i dagens undervisning eftersom skolan digitaliserar sig i takt med samhällets digitalisering. Förutom digitaliseringen i skolan präglas den också av mångfald och flerspråkighet där många elever har ett annat modersmål än undervisningsspråket. LÄS MER

  2. 2. Läsinlärning för elever med svenska som andraspråk : En kvalitativ studie om hur fyra verksamma lärare arbetar för att utveckla och främja läsinlärning hos elever med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Taylor-Anne Conyer; [2019]
    Nyckelord :Läsinlärning; svenska som andraspråk; modersmål; undervisning för elever med svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : The aim of the study is to examine how four teachers in grades 1–3 describe how they organize teaching to develop reading development inbilingual students' reading acquisition. Based on the aim, two following research questions were concretized: How do four active teachers adapt teaching for students with Swedish as a second language to develop reading acquisition and reading development? What methods do the teachers suggest using in teaching to stimulate and advocate for students with another mother tongue than Swedish? The study is based on a qualitative method and the collection of material is made with semi structured interviews. LÄS MER

  3. 3. Using Gamification and Augmented Reality to Encourage Japanese Second Language Students to Speak English

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Yuanping Lyu; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Language anxiety is one of the key problems that hinder language learners to speak a target second language. This problem is especially relevant for Japanese second language learners, who tend to have difficulties in English. LÄS MER

  4. 4. Double trouble? - Engelskans roll på språkintroduktionsprogrammet ur ett motivations- och identitetsperspektiv

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Nilsson; [2019]
    Nyckelord :parallell andraspråksinlärning; språkintroduktionsprogrammet; Zoltán Dörnyei; L2 motivational self system; engelska; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : På det gymnasieförberedande språkintroduktionsprogram-met går nyanlända elever som varit i Sverige i maximalt fyra år. Eleverna lär sig två andraspråk – svenska och engelska – samtidigt, trots att många av dem har dåliga förutsättningar för att lyckas i skolan. LÄS MER

  5. 5. Språkutveckling, skönlitteratur och litterär kanon i ämnet svenska som andraspråk : En kvalitativ studie av lärares berättelser om språkutveckling, skönlitteratur och litterär kanon i ämnet svenska som andraspråk.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Andreas Lagerlöf; [2019]
    Nyckelord :litterär kanon; litteraturdidaktik; svenska som andraspråk; språkutveckling; skönlitteratur.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att utifrån kvalitativ fokusgruppintervju undersöka fyra gymnasielärares i svenska som andraspråks arbete med skönlitteratur och språkutveckling inom ämnet svenska som andraspråk. Lärarna arbetar på de nationella gymnasieprogrammens sva-kurser. LÄS MER