Sökning: "andraspråksundervisning i grundskolan"
Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden andraspråksundervisning i grundskolan.
6. Från kursplan till undervisning – vad händer med skönlitteraturen? : En studie över skönlitteraturens plats i andraspråksundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Följande studie kommer genom en kombinerad enkät- och intervjuundersökning undersöka svenska som andraspråkslärares användning av skönlitteratur i undervisningen. Studien inkluderar samtliga undervisningsnivåer, från grundskolan till vuxenutbildning. LÄS MER
7. Inkluderande exkludering? : En studie om arbetet i förberedelseklass
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare beskriver och uppfattar sitt arbete i två olika förberedelseklasser, en med en hög andel flerspråkiga elever och en med få flerspråkiga elever. I studien jämförs och analyseras lärarnas beskrivningar av arbetssätt, förberedelseklassens organisation och elevernas skolframgång. LÄS MER
8. Tillfällig exkludering – vägen till inkludering. En intervjustudie av ett antal lärares erfarenheter av att undervisa nyanlända elever i grundskolans senare år.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att kartlägga vilka faktorer som gynnar nyanlända elevers skolframgång enligt ett antal lärarepå en 4–9-skola i en av Göteborgs förorter. Ett bisyfte var att studiens resultat skulle kunna ligga till grund för en lokalplan för mottagande av nyanlända elever. LÄS MER
9. Musikens möjligheter i andraspråksundervisning : Kan musik höja motivationen och främja inlärningen i ett SFI-klassrum?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med undersökningen är att jämföra två läromedel i svenska för årskurs ett i grundskolan, ett från 1948 och ett från 1995 ur ett genusperspektiv och undersöka huruvida jämställdheten fått ett större genomslag i den modernare läroboken. En innehållsanalytisk metod används och resultatet visar att trots att båda böckerna lever upp till jämställdhetskravet 40-60 när det gäller representation av män och kvinnor i böckerna kan ingen av dem sägas vara jämlik. LÄS MER
10. Svenska som andraspråk på grundskolan : Ett ämne som kan integreras i svenskämnet?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : .... LÄS MER