Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Arbetsterapeutiska interventioner för vuxna personer diagnostiserade med adhd : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Lovisa Sandvold; Lisa Edlund; [2024]
    Nyckelord :Arbetsterapi; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; adhd; arbetsterapeutiska interventioner; hälsa; delaktighet;

    Sammanfattning : Adhd är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som innebär aktivitetsutmaningar i vardagen hos individen. Karakteristiska symtom för diagnosen är svårigheter beträffande ouppmärksamhet, nedsatt impulskontroll och hyperaktivitet, vilket kan inskränka på individens rätt till delaktighet och hälsa. LÄS MER

  2. 2. Vad behövs för att din vardag ska fungera bättre? : En litteraturstudie av arbetsterapeutiska interventionen för ökat aktivitetsutförande hos personer med ADHD

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Annika Krantz; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Arbetsterapi; exekutivfunktion; aktivitetsutförande;

    Sammanfattning : Arbetsterapi är en vårdprofession som arbetar med att förbättra hälsa genom att underlätta för aktivitet i det dagligalivet, genom kompensation, träning och anpassningar. Vardagsaktiviteter är ofta problematiska för personer med den neuropsykiatriska diagnosen ADHD, men det är inte kartlagt vad den arbetsterapeutiska interventionen vid ADHD innehåller. LÄS MER

  3. 3. Arbetsterapeutiska interventioner i skolan för barn med ADHD- en scoping review

    Magister-uppsats, Jönköping University

    Författare :Sandy Racho El-Homsi; [2023]
    Nyckelord :Arbetsterapi; attention deficit hyperactivity disorder ADHD ; barn; interventioner; skola;

    Sammanfattning : Introduktion: Barn med ADHD upplever svårigheter i miljön de befinner sig i, främst skolan. Skolupplevelsen är utmanande och prestationen är sämre än förväntat. Oförmåga till stillasittande och upprätthålla koncentrationsförmågan medför svårigheter att prestera akademiskt. LÄS MER

  4. 4. Arbetsterapeutiska interventioner och dess effekt för barn med diagnosen ADHD i skolmiljö : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Hanna Agde-Johansson; Cecilia Lövgren; [2023]
    Nyckelord :attention deficit hyperactivity disorder; children; classroom; environment och occupational therapy;

    Sammanfattning : Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) är den vanligaste diagnosen inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar för barn. Utmärkande symptom för en person med diagnosen ADHD är svårigheter att utföra uppgifter, fokusera, bibehålla uppmärksamhet och passa tider, vilket är faktorer som kan påverka skolgången negativt. LÄS MER

  5. 5. Effekter av arbetsterapeutiska sociala interventioner hos barn med ADHD : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Samuel Bladh; Rickard Jonsson; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Barn; Sociala interventioner; Arbetsterapi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning där symtom som till exempel ouppmärksamhet, hyperaktivitet och impulsivitet ofta förekommer. Dessa symtom uppkommer oftast i barndomen och uppmärksammas framför allt i skolmiljön där problem gällande impulsivitet och överaktivitet påverkar barnens uppmärksamhet. LÄS MER