Sökning: "artefakt och matematikundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden artefakt och matematikundervisning.

  1. 1. Stöd i lärarhandledningar för lärarkunskapsutveckling om bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Matilda Ed; Angelika Pelise Demircan; [2024]
    Nyckelord :Designprinciper för lärarhandledningar inom matematik; MKT-ramverket; ämnesområdet bråk; lärarkunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utröna om och i så fall hur matematiklärarhandledningar ger lärare möjlighet att utveckla viktiga undervisningskunskaper för ämnesområdet bråk. Matematikundervisning bedrivs och planeras oftast med hjälp av läroböcker, som bland annat består av lärarhandledningar. LÄS MER

  2. 2. Med eller utan matematikbok? : En studie om lärares användning av matematikböcker och om matematikundervisning utan matematikbok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Maja Fredriksson; [2023]
    Nyckelord :Artefakt; Läromedel; Matematikbok; Matematikundervisning;

    Sammanfattning : Matematikböcker är ett vanligt inslag i matematikundervisning runtom i Sverige och i många andra länder. De kan användas som ett planeringsverktyg för läraren och de kan anses vara värdefulla källor för material och struktur. LÄS MER

  3. 3. Tecken på lärande : Sociosemiotisk-multimodal analys av två läroböcker i matematik

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Louise Lindkvist; Erica Nordin; [2019]
    Nyckelord :kohesion; läromedel; matematik; utbildning; grundskolan; sociosemiotik; multimodalitet;

    Sammanfattning : Läroböcker i den svenska matematikundervisningen har en lång tradition bakom sig och används frekvent, lärare har även en positiv inställning till dessa böckers innehåll och struktur. Lärobokens funktion är att den ska användas som ett pedagogiskt verktyg i undervisning, den är en artefakt konstruerad för att skapa sammanhang och lära ut komplex matematik. LÄS MER

  4. 4. Det fysiska rummets möjligheter och begränsningar : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av matematik och arbetet med utformningen av förskolans matematiska miljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Luiza Krolewska; Sara Carlström; [2018]
    Nyckelord :matematik; undervisning; uppfattningar; fysiskt miljö; yngsta barnen; artefakt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärarnas olika uppfattningar av matematik och matematikundervisning i förskolan samt hur de utformar den fysiska milljön på förskolan i syfte att utveckla de yngsta barnens matematik. För att besvara frågeställningarna har två metoder använts: struktuerade observationer samt semistruktuerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. "Ska vi bygga något tillsammans?" : En observationsstudie kring förutsättningar för samlärande i en laborativ matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Kristin Schyberg; [2016]
    Nyckelord :laborativt arbetssätt; matematikundervisning; samlärande; sociokulturellt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa forskningsstudien är att utveckla en förståelse för förutsättningar för samlärande i matematik, som erbjuds vid ett laborativt arbetssätt. Studien grundar sig på fyra stycken klassrumsobservationer, vid lektioner där ett laborativt arbetssätt användes och har genomförts med hjälp av observationsscheman och ljudinspelning. LÄS MER