Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förskolans ateljé : En intervjustudie om kvalitén i förskolans ateljés lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Linnéa Abrahamsson; [2023]
    Nyckelord :Preschool; Learning environment; Studio; Image and form; Creative development; Quality aspects; Förskola; Lärmiljö; Ateljé; Bild och form; Kreativ utveckling; Kvalitetsaspekter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med en ökad kunskap om vilka kvalitetsaspekter på olika nivåer som kan påverka barns möjlighet till kreativ utveckling i förskolans ateljé. Studiens empiri samlades in genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer. Analysen gjordes efter Wallins (2023) modell förskolans pedagogiska miljöer. LÄS MER

  2. 2. Förskola och boende för äldre tillsammans : nästa generations samhällsbyggande

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Michaela Elg; Malin Lundin; [2020]
    Nyckelord :förskola; boende för äldre; äldreboende; generationskoncept; samverkanshus;

    Sammanfattning : I denna rapport har möjligheten av gemensamma lokaler för förskola och boende för äldre undersökts. Sverige har idag stora utmaningar när det kommer till att bemöta behovet av ändamålsenliga bostäder för de äldre. Liknande utmaningar gäller även läromiljöer för barn. LÄS MER

  3. 3. Gröndal

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Tove Hidemark; [2018]
    Nyckelord :Kulturarv; sörmland; timmerhus; bondesamhälle; nybyggnad; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Inför mitt examensarbete kändes det viktigt och intressant att titta tillbaka på min identitet som arkitektstuderande och hur den har vuxit fram. Jag inser däri att min ingång till arkitektur kommer ur mina personliga upplevelser och erfarenheter. LÄS MER

  4. 4. Estetiska materialiseringar i förskolans ateljéer : En studie av förskoleavdelningars organisering av ateljéer och pedagogers erfarenhet av estetisk verksamhet för yngre barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Oskar Joakim Wilmer Holm; Linette Natalie Oddbratt; [2018]
    Nyckelord :Förskola; estetik; ateljé; organisering; miljö; yngre barn; pedagogers erfarenheter; intervjuer;

    Sammanfattning : Studiens syfte handlar om att undersöka förskoleavdelningars organisering av ateljéer utifrån miljö och material samt pedagogers erfarenheter av estetisk verksamhet för yngre barn. Metod för datainsamling består av fotografering av miljö samt kvalitativa intervjuer med förskolepedagoger från tre olika avdelningar. LÄS MER

  5. 5. Betydelsen av materialets placering i ateljén för barns inflytande och lärande : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Avenell; Alexandra Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Förskolepedagog; material; fysisk miljö; ateljé; barns inflytande och lärande; arbetslag;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa kunskap om förskolepedagogers förhållningssätt för betydelsen av materialets placering i ateljén för barns inflytande och lärande. Genom en kvalitativ semistrukturerad intervjumetod har åtta förskolepedagoger intervjuats. LÄS MER