Sökning: "att arbeta med uttal"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden att arbeta med uttal.

  1. 11. Hur lär sig SFI-elever svenskt uttal? : Några SFI-elevers uppfattningar av metoder för att lära svenskt uttal - en intervjuundersökning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Rebecka Bodemar; [2014]
    Nyckelord :Swedish pronunciation; Swedish pronunciation learning; Swedish pronunciation teching; adult students; uttalslärande; uttalsträning; uttalsundervisning; svenskt uttal; uttal; metod; metoder; metodik; sfi; SFI; svenska för invandrare; svenska som andraspråk; elevers uppfattningar; uppfattningar; vuxna elever; andraspråk; didaktik;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna undersökning är att uttal är en viktig del av språket att behärska, samtidigt som det finns indikationer på att uttalsundervisningen inom Svenska för invandrare (SFI) är eftersatt. Ändå uppnår elever inom SFI ett förståeligt uttal och därför antogs att de använder sig av självstudier i uttal och skulle ha uppfattningar om hur de lärt sig uttal. LÄS MER

  2. 12. Att vara en ensemble : hur fungerar våra röster tillsammans?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sandra Halvarsson; [2013]
    Nyckelord :Luciatåg; interpretation; samspel; ensemble; gestaltning;

    Sammanfattning : Varför fungerar det bättre att spela med vissa personer än andra? Vad är det som gör samklang? Vad är samklang? Hur musicerar olika personer tillsammans? Jag och två sopraner har bildat en ensemble för att sjunga luciasånger och för att sjunga på äldreboenden. Luciatåget har gjorts vid flera tillfällen varav ett tillfälle har dokumenterats. LÄS MER

  3. 13. Música y drama en las aulas de lengua extranjera - Un estudio cualitativo sobre cómo seis profesores de español como lengua extranjera utilizan la música y el drama como método educativo.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Luz María Cataldo; [2012-06-20]
    Nyckelord :lengua extranjera; actividades creativas; aprendizaje; enseñanza; motivación;

    Sammanfattning : Ett syfte med denna studie är att undersöka idéer och attityder hos sex lärare om användningen av musik och drama som pedagogisk metod för elever i sjunde till nionde klass. Ett annat syfte är att undersöka om musik och drama är en del av en strategi för att motivera eleverna att lära sig ett nytt språk och om deras läroböcker verkligen inkluderar kreativa aktiviteter som musik och drama. LÄS MER

  4. 14. Dyslexi i förskolan : Kan pedagoger upptäcka tendenser till dyslexi och arbeta förebyggande redan i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Petra Engström; Karolina Magnusson; [2011]
    Nyckelord :dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; pedagoger; förskolan;

    Sammanfattning : Bakgrund:I bakgrunden förklarar vi vad dyslexi är, vilka tendenser som kan leda till dyslexi hos barn, hur pedagoger redan tidigt kan sätta in resurser och vilka arbetsmetoder kan användas ur ett forskningsperspektiv. I slutet av bakgrunden beskriver vi vår teoretiska utgångspunkt utifrån Vygotskijs teorier kring lärande. LÄS MER

  5. 15. Körläsning, konsonanter och betonade stavelser – om uttalsundervisning inom Sfi och svenska som andraspråk

    C-uppsats,

    Författare : [2010]
    Nyckelord :Uttal; uttalsundervisning; prosodi; Sfi; svenska s;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfte: Att undersöka hur man undervisar i uttal inom Sfi och svenska som andraspråk och vilken prioritet uttalhar i jämförelse med andra moment som till exempel grammatik, läs- och skrivkunskap och hörförståelse. Ävenattityd till brytning behandlas i uppsatsen. LÄS MER