Sökning: "att få grepp om matematik"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden att få grepp om matematik.

  1. 1. Matematiklärares upplevelser av Puls för lärande : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Oscar Cederbank; Simon Johansson; [2019]
    Nyckelord :puls för lärande; fysisk aktivitet; design för lärande; matematik;

    Sammanfattning : I ett tidigare examensarbete gjorde vi en forskningsöversikt om hur fysisk aktivitet kan påverka lärande. Då föll det sig naturligt att bygga vidare på detta och undersöka något liknande. Vi fick upp ögonen för Puls för lärande och valde att undersöka hur lärarna har upplevt detta program. LÄS MER

  2. 2. Att få grepp om begrepp : En kvalitativ studie av gymnasieelevers begreppsförståelse inom trigonometri

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Madeleine Carlzon; [2019]
    Nyckelord :Mathematics didactics; trigonometry; conceptual understanding; the unit circle; high school students; Matematikdidaktik; trigonometri; begreppsförståelse; enhetscirkeln; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker gymnasieelevers begreppsförståelse inom trigonometri. Eleverna, som samtliga läser Ma 4, besvarade anonymt två frågeformulär där det ena bestod av en öppen fråga, medan det andra var upplagt som ett test med uppgifter att lösa. LÄS MER

  3. 3. Läromedlets funktion i klassrummet, i matematik.

    Kandidat-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Sven Andersson; Peter Larsson; [2007]
    Nyckelord :kommunikation; lärobok; funktion; matematik; läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka och få grepp om de faktorer, som verkar mellan läromedlen och eleverna, respektive läromedlen och lärarna. Frågeställningarna var följande: - Vilka faktorer påverkar läromedlets funktion? - Vad kommunicerar dessa faktorer till lärare, respektive elever? För att få svar på dessa frågor, genomfördes kvalitativa intervjuer bland lärare och elever i gymnasiet, i ämnet matematik. LÄS MER