Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “Jag tänker på maskiner, jag tänker på gubbar i skogen...” : Skogsindustriföretags arbete för att attrahera kvinnliga ingenjörer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Isabelle Hallberg; Stina Sjöberg; [2024]
    Nyckelord :Skogsindustri; ingenjörsstudenter; employer branding; jämställdhet; extern employer branding;

    Sammanfattning : Denna uppsats ägnas åt att undersöka hur industriföretag, specifikt inom skogsindustri branschen, arbetar för att attrahera kvinnliga ingenjörsstudenter till deras företag. Syftet med uppsatsen är således att erhålla en fördjupad förståelse för strategierna som industriföretag, specifikt inom skogsindustrisektorn, använder sig av för att attrahera kvinnliga ingenjörsstudenter till sina organisationer. LÄS MER

  2. 2. Employer branding: Hur ska företag inom stål- och metallindustrin attrahera samt behålla kompetent personal : En kvalitativ studie om vad arbetare och studenter inom stål- och metallindustrin prioriterar hos en attraktiv arbetsgivare

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Felix Wernqvist; Carl Gabrielsson; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; Employer value propositions; Communication; Employer brand; Attractive employer; Employer branding; Employer value propositions; Kommunikation; Employer brand; Attraktiv arbetsgivare;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att identifiera vilka Employer valuepropositions som anställda inom stål- och metallindustrin samtpotentiella arbetstagare anser vara viktigast hos en attraktivarbetsgivare. Detta för att ge företagen inom branschen bättre underlagför hur de blir mer framgångsrika med sin Employer branding Metod: Resultatet av studien analyserades med hjälp av en tematisk analys föratt identifiera och analysera fem olika dimensioner. LÄS MER

  3. 3. Employer branding: Hur ska svenska IT-företag attrahera nyexaminerade studenter? : En kvalitativ studie om vad IT-studenter vid Örebro universitet söker hos en attraktiv arbetsgivare.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

    Författare :Kajsa Johansson; Jolin Till; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. VARFÖR SKA JAG ARBETA HOS ER? - EN KVALITATIV STUDIE OM IT-STUDENTERS UPPFATTNING OM VAD SOM UTGÖR EN ATTRAKTIV ARBETSGIVARE INOM TILLVERKNINGSINDUSTRIN

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Dania Khairallah; Erik Markholm; [2022-07-01]
    Nyckelord :Attraktiv arbetsgivare; Employer Branding; Tillverkningsindustri;

    Sammanfattning : Följande uppsats undersöker vad det innebär att vara en attraktiv aktör på arbetsmarknaden, med fokus på IT-studenters perspektiv och med tillverkningsindustrin som objekt. På grund av den rådande kompetensbristen i företag som tillhör tillverkningsindustri var bakgrunden till denna studie att undersöka varför tillverkningsindustrin upplever sig ha problem med att attrahera IT-kompetenser. LÄS MER

  5. 5. Ledarskap som efterfrågas av svenska universitetsstudenter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Oscar Svärdström; [2022-02-16]
    Nyckelord :Millennials; Transformativt ledarskap; Transaktionellt ledarskap; Svenska universitetsstudenter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilket ledarskap svenska universitetsstudenter efterfrågar i framtida yrkesliv. Studien har fokuserat på ledarstilarna transformativt och transaktionellt ledarskap som en del forskning pekar ut som de mest framträdande ledarskapsstilarna. LÄS MER