Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ljudöverkänslighet hos personer med autismspektrumtillstånd: Orsaker, strategier och behandling – En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Emma Lundgren; José Higuera Valencia; [2023-12-18]
    Nyckelord :Ljudöverkänslighet; Hyperacusis; Misofoni; Fonofobi; Autism; Autismspektrumtillstånd; Orsaker; Behandlingar; Strategier; Sound sensitivity; Sound hypersensitivity; Hyperacusis; Misophonia; Fonophobia; Autism; Autism spectrum disorder; Causes; Treatments; Strategies;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ljudöverkänslighet har visat sig vara ett utbrett fenomen hos personer med autismspektrumtillstånd (AST). Ljudöverkänslighet är ett paraplybegrepp som innefattar flera olika tillstånd. I denna studie behandlas tillstånden Hyperacusis, Misofoni samt Fonofobi, då tillstånden ofta förekommer tillsammans och har en del likheter. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ litteraturstudie om barn och unga med autismspektrumtillstånd och deras samspel med djur : Ett arbetsterapeutiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emma Bergvall; Cornelia Lindberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Att bemöta och inkludera barn med autismspektrumtillstånd : en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lovisa Andersson; Rosanna Lindström; [2023]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; förskola; inkludering; TEACHH; förskollärare; särskilda behov; attityd; individanpassning; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Förskolan är den utbildningsinstitution som tar emot alla barn, det vill säga även barn med funktionsnedsättningar som exempelvis autism spectrum disorder [ASD]. Barn i behov av särskilt stöd ska bli bemötta och inkluderade i förskolan och det är förskollärarens uppgift att anpassa och bemöta dessa barn. LÄS MER

  4. 4. Kartläggning & beskrivning av arbetsterapeutiska sociala gruppinterventioner för barn & ungdomar med autism, utifrån Canadian Model Of Human Occupational Performance Engagement (CMOP-E). : En systematisk litteraturstudie.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emmy Hallgren; Semandra Gayath; [2023]
    Nyckelord :Arbetsterapi; barn och ungdomar; Autismspektrumtillstånd; Gruppintervention; social samspelsförmåga;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inom arbetsterapi ses människan som aktiv, där målet med arbetsterapi är att öka aktivitetsförmågan hos personer som drabbats av en funktionsnedsättning. Till följd av en funktionsnedsättning får personen svårigheter att klara av och hantera vardagen. LÄS MER

  5. 5. Barn med autism i sjukvården: Ett föräldraperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Jessica Lindau; Lisa Rosén; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Autismspektrumtillstånd (AST) är en neuropsykiatriskfunktionsnedsättning vilket kännetecknas av svårigheter med kommunikation ochsocial interaktion. I Sverige har 1–2 % av alla barn och vuxna diagnosen autism.Personer med denna funktionsnedsättning är i stort behov av tydlig struktur och striktarutiner i sin vardag. LÄS MER