Sökning: "barn möte"

Visar resultat 1 - 5 av 329 uppsatser innehållade orden barn möte.

  1. 1. Att våga för barnens skull –En fenomenografisk studie om förskollärares syn på musik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Zara Henriksson; Erica Bergström; Heléne Hellström; [2024-02-26]
    Nyckelord :Musik; kartläggning; förskollärare; uppfattningar;

    Sammanfattning : Forskning pekar ut musik som ett ämne som ofta påverkas av om förskollärare har ett eget intresse och engagemang för musik. Dessutom visar forskning på att många förskollärare inte känner sig bekväma i att undervisa i musik och därför undviker detta ämne, vilket utgör ett potentiellt hinder för barns möte med musiken i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Institutionella samtal med barn : En kvalitativ intervjustudie om hur yrkesverksamma inom socialtjänsten kommunicerar med barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nesli Yüksel; [2024]
    Nyckelord :institutionella samtal; kommunikation; självförståelse; barn; handläggare; lärande;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att fördjupa kunskapen för hur yrkesverksamma inom socialtjänsten kommunicerar med barn i ett institutionellt sammanhang. Metoden som användes var tematisk analys av semistrukturerade intervjuer. Analysen utgick från fem intervjuer och dessa undersöktes med analysbegrepp från det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  3. 3. En normkritisk studie om förskollärares kriterier i valet av barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pernilla Contreras Rubio; Angelica Ahrons; [2024]
    Nyckelord :Barnlitteratur; normkritik; representation; stereotypisering; makt;

    Sammanfattning : Studien syftar till att synliggöra åtta förskollärares perspektiv i hur de väljer ut barnlitteraturen i förskolan samt hur de beskriver sitt tillvägagångssätt för att den ska representera mångfald. Studien synliggör även hur förskollärare beskriver sitt användande av barnlitteraturen i samtal med barnen för att motverka reproducering av stereotyper utifrån ett normkritiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Ambulanssjuksköterskans erfarenheter vid vårdande av barn med andningsbesvär

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Rickard Hermansson; Muntaha Saber Mohamad; [2024]
    Nyckelord :Ambulanssjuksköterska; erfarenhet; barn; andningssvårigheter; kvalitativ metod; utmaning; utbildning; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den vanligaste orsaken till sjukhusinläggning av barn via ambulans är andningsbesvär. Barns luftvägar skiljer sig anatomiskt från vuxna och barn har därför en ökad risk för att drabbas av hypoxi. Ambulanssjuksköterskans prehospitala möte med barn har visats kunna orsaka osäkerhet och nervositet hos ambulanssjuksköterskan. LÄS MER

  5. 5. Den kvinnliga och vita blickens möte i svenskt dokumentärfilmsskapande : En studie om blickarnas samverkan hos svenska kvinnliga regissörer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Amanda Sawaneh; [2024]
    Nyckelord :kvinnligt perspektiv; kvinnlig blick; vit blick; dokumentärfilm; intersektionalitet; Marklund; Wechselmann; Jordenö;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur den kvinnliga och vita blicken samverkar, samt hur de uppenbarar sig hos svenska kvinnliga dokumentärarbetare. Det undersöks genom en analys av dokumentärfilmerna Lekplats Broadway (Ribbsjö& Marklund, 1978), Tala med mig systrar (Wechselmann, 1998) och Kiki (Jordenö, 2016). LÄS MER