Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vilka är jinnerna och vad gör de? En narratologisk analys av Sonia Nimrs Fenixtrilogi

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för Asien- och Mellanösternstudier (IAM)

    Författare :Anna-Karin Steinholtz; [2023]
    Nyckelord :Jinner; Sonia Nimr; Fågel Fenix; Palestina; arabisk ungdomslitteratur; arabisk fantasy; narratologi; YA literature;

    Sammanfattning : Jinnen är ett frekvent förekommande väsen i arabisk kultur och litteratur alltsedan förislamsk tid. Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka hur jinnerna beskrivs och representeras i Fenixtrilogin av Sonia Nimr. LÄS MER

  2. 2. ”Man kan inte säga att etnicitet inte spelar någon roll." : Socialarbetares syn på om klientens etniska tillhörighet kan påverka utredningen inom barn- och ungdomsärenden.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Jacqueline Stål; Hope Nylund; [2023]
    Nyckelord :diskriminering; etnicitet; kultur; bedömningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att nå en djupare förståelse för socialarbetares upplevelse av klientens etniska tillhörighet och kulturella skillnader och om det kan påverka mötet med klienten inom barn- och ungdomsärenden. Syftet är vidare att belysa om socialarbetare anser att det förekommer diskriminering gentemot klienten. LÄS MER

  3. 3. Idrottens trygghet och normer från lärarens perspektiv : En undersökning om lärares förståelse av trygghet och normer i ämnet idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Ludvig Möller; Rasmus Åkerman; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte & frågeställning Syftet med denna studie är att undersöka idrottslärares upplevelser och perspektiv i relation till elevers trygghet och normerna om fysisk aktivitet som rör barn och unga. Uppsatsen utgår från ‘‘Hur positionerar sig idrottslärare när det kommer till normer om att vara fysiskt aktiv?’’ och ‘‘Hur positionerar sig idrottslärare när det kommer till trygghet under idrottslektioner?’’ som frågeställning. LÄS MER

  4. 4. Inkluderande arbetssätt i förskolan : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Joel Lindbom; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; förskola; arbetssätt;

    Sammanfattning : Inkludering är inget nytt fenomen för den svenska förskolan, barn i förskolan ska få sina rättigheter tillgodosedda och det är personalens ansvar att tillgodose dem. Syftet med studien är att genom en litteraturöversikt undersöka och presentera olika arbetssätt för inkludering av barn i förskolans verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Förskollärarens syn på estetiska uttrycksformer i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivning av sin undervisning med estetiska uttrycksformer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Asterlund; Josefine Ågren; [2023]
    Nyckelord :Estetiska uttrycksformer; sociokulturell teori; förskollärare; undervisning och samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studie är att undersöka hur förskollärarna använder estetiska uttrycksformer i undervisningen, få en inblick i hur förskollärarna bidrar till att barn får uppleva olika intryck samt uttrycka sig och se hur estetiken kan påverka barngruppens samspel. Studien baseras på den sociokulturella teorin med influens av poststrukturell teori. LÄS MER