Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Barn som utmanar : En kvalitativ studie ur förskollärarnas perspektiv på arbetssätt och könsspecifika särdrag hos barn med utmanande beteende i förskola

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emine Zeneli; [2023]
    Nyckelord :beteende; bemötande; arbetssätt; ADHD;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt från Aspelins relationella kopetens har jag undersökt hur förskollärare ser på barn med utmanande beteende i förskolan. Hur de bemöter, skapar och anpassar miljöerna för barn med utmanande beteende. Undersökningsmetoden bestodd av fysiska träffar med hjälp av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Upp och hoppa, gå ut och spring : Ett rörelsematerial för barn och pedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Wigert; Louise Åström; [2021]
    Nyckelord :finmotorik; förskola; grovmotorik; pedagoger; rörelse; utomhuspedagogik; QR-koder;

    Sammanfattning : Under tidigare arbete och VFU i förskola har vi uppmärksammat att pedagoger ofta inte engagerar sig i barns lek, speciellt utomhus. Facklitteratur beskriver hur det riskerar att hämma barns fysiska utveckling och förklarar att när barn och vuxna rör sig tillsammans förbättras barns förutsättningar för utveckling. LÄS MER

  3. 3. Synen på jämställdhet i barnböcker – utifrån förändringar i tiden

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maryam Yazdani; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har ett urval av den litteratur som är en del av barns vardag undersökts utifrån ett genusperspektiv. Genom intervjuer med förskollärare och barnbibliotekarie har ett urval av böcker barnen möter på förskolan samt de som lånas hem tillsammans med vårdnadshavare tagits fram. LÄS MER

  4. 4. Vardagsmatematik i förskolan - En sociokulturell studie om var, när och hur barn använder matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Andersson; Mine Nilsson; [2015]
    Nyckelord :Barn; lärande; matematik; pedagoger; samspel och sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete var att ta reda på om och i så fall när matematiska situationer uppstår i förskolan och hur pedagogerna i sådana fall utmanar barnen. Vår frågeställning till denna undersökning är följande: Under vilka situationer använder sig barnen av matematiska begrepp? Hur kan matematiken som förekommer kategoriseras? Hur utmanar pedagogerna barnen när matematiska situationer uppstår? Den teori som ligger till grund för vår studie är Vygotskijs sociokulturella teori samt Bishops fundamentala matematiska aktiviteter. LÄS MER

  5. 5. Förskolan slöjdar? : Pedagogers uppfattning av barns textila kompetens.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakulteten

    Författare :Sanna Lager; [2012]
    Nyckelord :Förskola; förmåga; förskolepedagoger; skapande lek; slöjd.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilket textilt slöjdande som finns på förskolan och om det varierar vad barnen får lära sig. Jag har dessutom undersökt vad litteraturen och läroplanerna i skola och förskola anser om slöjdande med barn och hur gamla barnen bör vara när de börjar skapa/slöjda. LÄS MER