Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Inkluderad med IF? : Vårdnadshavares upplevelse av sina barns förskoletid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Hage; Yvonne Huth; [2023]
    Nyckelord :Förskola; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning; vårdnadshavarperspektiv;

    Sammanfattning : Sverige uppmärksammas internationellt som ett föregångsland gällande förskola och inkludering då alla barn i Sverige har rätt till likvärdig utbildning i en ordinarie förskola. Förskolan är första steget i det svenska skolsystemet och då människans hjärna är som mest plastisk i förskoleåldern är en kvalitativ förskoleverksamhet av stor vikt för barnets utveckling. LÄS MER

  2. 2. FMT: Hjälp för förskolebarn med olika funktionsnedsättningar : FMT-metoden, Funktionsinriktad musikterapi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Joe Hidén; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammandrag I denna studie söker jag finna en huruvida FMT-metoden kan hjälpa barn med olika svårigheter inom förskola – barn i gråzonen. Vi pedagoger möter inom förskolan barn med olika funktionsnedsättningar varierande mellan motoriska besvär till psykologiska. LÄS MER

  3. 3. Neuro vadå? Ungen kan ju inte läsa! : Finns det skillnader i tankar kring och arbete med läs- och skrivsvårigheter när lärare utöver sin lärarutbildning även har kunskaper inom neurovetenskap?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sophie Bergdahl; Helena Hultman; [2011]
    Nyckelord :reading and writing difficulties; läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivinlärning; funktionsinriktad musikterapi; fmt; fmt-metoden; neurovetenskap; pedagogik; hjärna; funktionell utveckling; hjelm; klingberg; granberg; frykholm; myrberg; läsa; skriva; lärare; skola; diagnos; margareta eriksson; lärarkompetens; helhetsperspektiv;

    Sammanfattning : Vår avsikt med denna uppsats var att undersöka huruvida det finns skillnader i tankar kring och arbete med läs- och skrivsvårigheter, om utbildade lärare även har kunskaper i neurovetenskap utifrån vidare utbildning. För att undersöka detta har vi valt att använda oss av ett frågeformulär bestående av kvalitativa intervjufrågor som metod för insamlig av data. LÄS MER

  4. 4. Avgörande möten för ett ”uppvaknande själv” : Betydelsen av ögonkontakt i den tidiga interaktionen mellan spädbarnet och dess föräldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Psykoterapi

    Författare :Inger Kvissberg; [2008]
    Nyckelord :Psykoterapi; Samspel;

    Sammanfattning : Den senaste tidens forskning visar på att barnet redan från födelsen börjar lägga den grund som det sedan ska bära med sig genom livet. Grunden för barnets förmåga att relatera, att känna och vara med andra. LÄS MER

  5. 5. "Vi önskar oss bara killgrejor, eller hur?" – ett arbete om könsroller och leksaker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Åsa Arvidsson; Eva Hansson; [2007]
    Nyckelord :leksaker; könsroller; läroplan; samspel;

    Sammanfattning : Denna uppsats, "Vi önskar oss bara killgrejor eller hur"? – ett arbete om könsroller och leksaker, skriven av Åsa Arvidsson och Eva Hansson, är baserad på en undersökning som genomförts på två förskolor. Syftet med uppsatsen är att beskriva hur leksaker uppfattas och behandlas av barn och vuxna. LÄS MER