Sökning: "barns lek och vänskap"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden barns lek och vänskap.
1. Vänskapsrelationer hos barn med hörselnedsättning : -En studie ur barns perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie var att öka kunskapen om barn med hörselnedsättning och deras vänskapsrelationer. Utifrån tre frågeställningar undersöktes hur barn med hörselnedsättning beskriver vänskap och hur denna påverkas av deras hörselnedsättning. Vidare undersöktes om relationerna mellan barnen var jämlik eller hierarkisk. LÄS MER
2. Vänskapens villkor mellan pojkar och flickor i förskolan - En etnografisk studie om möjligheter och begränsningar i barns vardagsliv på en åldershomogen förskoleavdelning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Denna studie behandlar villkoren för vänskap mellan pojkar och flickor på en förskoleavdelning med barn i åldern 5-6 år. Detta för att det saknas forskning om vänskap mellan barn av olika kön, forskning som är ett viktigt bidrag för att synliggöra vardagslivets villkor för barn på förskolan samt belysa den svenska jämställdhetsdiskursen. LÄS MER
3. ”Du och jag leker här tillsammans” En studie om barns sociala interaktion i förskolans utomhusmiljö
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva samt skapa en djupare förståelse för hur barns sociala interaktion gestaltas i den fria leken kring en klätterställning på en förskola. Studien bygger på fem icke deltagande observationer, där barns sociala interaktioner kring klätterställningen har dokumenterats. LÄS MER
4. ”Man kan vara hund och katt också, man får välja…”-en kvalitativ studie av barns reflektioner kring lek och lärande i förskola och skola
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning Mitt syfte är att ta reda på förskole- och skolbarns erfarenheter av lek och lärande. Frågorna jag har undersökt är: Vad säger barn om sin egen lek? Vad säger barn om sitt lärande? Finns det någon skillnad på vad barn i förskola och skola har för erfarenhet av lek och lärande? Som metod använder jag mig av en kvalitativ samtalsintervju när jag intervjuar barn i åldrarna 3,5-6 år i förskolan och 10-11åringar i en fjärde klass. LÄS MER
5. Skolan en social arena - en fallstudie kring kompisrelationer och konflikter
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Skolan är en social arena och den vardag som barnen möter i skolan är komplex. I skolanmöts barn med olika förutsättningar så väl till social bakgrund, etnicitet och kön. Däruppkommer konflikter mellan barn, men även vänskap. LÄS MER