Sökning: "barns lekutveckling"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden barns lekutveckling.

  1. 6. Barn i behov av särskilt stöd vid lek - pedagogers syn på lekutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Natalie Andersson; Peter Andersson; [2011]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; förskola; lekens betydelse för barns lärande; lekpassivitet; leksvårigheter; social kompetens; utvecklingspsykologi;

    Sammanfattning : Andersson, Natalie & Andersson, Peter (2011). Barn i behov av särskilt stöd vid lek – peda-gogers syn på lekutveckling i förskolan. Malmö högskolaStudien inriktas kring barn som är i behov av särskilt stöd vid lek och den ses ur ett pedagog-perspektiv. LÄS MER

  2. 7. Barns lekutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om specialpedagogers perspektiv på leksvårigheter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Amanda Eriksson; Lotta Strandman; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att ur specialpedagogers perspektiv undersöka leksvårigheter i förskolan, samt belysa specialpedagogens roll i arbetet med förskolebarns lekutveckling. Undersökningen görs genom semistrukturerade intervjuer, med sju yrkesverksamma specialpedagoger, i en medelstor svensk kommun. LÄS MER

  3. 8. Röstförändringar vid barns rollek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Holmberg; Jennie Larsson; [2007]
    Nyckelord :Rollek; röstförändring; genus; lekutveckling;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna undersökning är att ta reda på om, och i så fall på vilket sätt det sker röstförändringar under barns fria rollekar, om det finns några genusskillnader i dessa eventuella röstförändringar samt vilken betydelse röstförändringarna har för barns lek- och språkutveckling. Vi har använt oss av kvalitativa observationer och intervjuer. LÄS MER

  4. 9. Pedagogens roll och miljöns betydelse för barns lek : En studie om hur barns lek kan utvecklas

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Carina Helgesson; Christina Henningsson; [2007]
    Nyckelord :Lek; lekutveckling; miljö; pedagogens förhållningssätt;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Carina Helgesson & Christina Henningsson Pedagogens roll och miljöns betydelse för barns lek En studie om hur barns lek kan utvecklas The pedagogue’s role and the importance of the environments for the children’s play A study of how children’s play can develop Antal sidor: 34 Syftet med arbetet är att ta reda på hur sex pedagoger i förskolan kan stimulera och utveckla barnens lek. Våra frågeställningar är: vilken syn har pedagogerna på lek, hur pedagogerna kan bidra och förhålla sig för att utveckla leken samt vilken betydelse har miljön för barnens lek och hur kan pedagogerna utforma miljön så att den inspirerar till lek. LÄS MER

  5. 10. Pedagogens roll vid fantasilek

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Alexandra Zahariadis; [2007]
    Nyckelord :fantasilek; förskola; pedagogens roll; interaktion; lekutveckling; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöker jag pedagogens roll vid fantasilek. Mitt syfte med arbetet är att få en fördjupad förståelse för vad pedagogens roll vid barns fantasilek i förskolan kan innebära. LÄS MER