Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Den fria leken i förskolans inomhusmiljö : Förskollärarnas arbete med att främja den fria leken med material i verksamhetens lärmiljöer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Michalina Kujawa; [2022]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Fri lek; Förskollärare; Förskolans miljö; Material; Lärande;

    Sammanfattning : Denna uppsats fokuserar på den fria leken i förskolans miljö utifrån det sociokulturella perspektivet som grundar sig i tidigare forskning. Vårt syfte har varit att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med förskolans miljö för att främja barns fria lek. LÄS MER

  2. 2. I Peter Pans fotspår : växter för lek på förskolegården

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Tina Johansson; [2020]
    Nyckelord :växter; förskolegård; funktion; Peter Pan; fantasi; slitstarka växter; grön lekmiljö; barn;

    Sammanfattning : Intresset för den här studien har byggts på genom åren. Barn och unga har alltid engagerat mig och mitt tidigare arbete som lärare och förskolelärare har gett mig god insikt i barns lekutveckling och lärande. LÄS MER

  3. 3. Hur påverkar rum och tid barnens lek? En studie om barns lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Tildefors; Rebecca Parmfjord; [2015]
    Nyckelord :lekutveckling; makt; miljö; rum; tid;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en förståelse för hur miljön påverkar barnen i deras lek. Vi valde att göra studien på två olika avdelningar i södra Sverige. LÄS MER

  4. 4. Barns leksvårigheter : En essä om barns lek, samspel och om reflektionens möjligheter

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ellerstad Ellerstad; [2015]
    Nyckelord :play; playing-rules; interaction; reflection; lek; lekregler; samspel; reflektion;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om barns lek och samspel, samt pedagogernas roll i barns lekutveckling. Den handlar även om reflektionens betydelse på förskolan. Syftet med den här erfarenhetsbaserade essän är att skapa en förståelse för barn som har svårt med att leka med andra barn. LÄS MER

  5. 5. Barn som hörs och syns - hur bemöts de? Förskollärares beskrivning av utagerande barns lek i förskolan

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ann-Christin Jönsson; [2011]
    Nyckelord :bemötande; metod; förskollärare; kamratrelation; lek; utagerande barn;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt synsätt på utagerande barns kamratrelation i leken med andra barn och sina arbetssätt, eller metoder i bemötandet gentemot utagerande barn. Hur beskriver förskollärare utagerande barns beteenden, har förskollärarna en enhetlig utarbetad arbetsmetod+ Upplever förskollärare orsaken till utagerande barns beteende på en individ-, grupp-, och organisationsnivå? För att undersöka dessa frågeställningar har jag använt mig av halvstruktrerade intervjuer med åtta förskollärare. LÄS MER