Sökning: "barns matematiska tänkande"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden barns matematiska tänkande.

  1. 16. ”Det är så mycket som vi gör som är matte” : En studie om pedagogers uppfattning av och arbete med matematik.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Ulla Jäntti; [2010]
    Nyckelord :förskola; kompetensutveckling; matematikplattform; pedagoger;

    Sammanfattning : BAKGRUND: I bakgrunden har jag läst forskning som behandlar matematiken iförskolan. Forskning belyser vikten av att det börjas redan i förskolan med attsynliggöra matematiken för att barnen ska få en kunskapsgrund att stå på och iframtiden kunna utveckla sitt matematiska tänkande. LÄS MER

  2. 17. Division i teori och praktik

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Katarina Weber; Anette Hansson; [2008]
    Nyckelord :division;

    Sammanfattning : Barns möte med räknesättet division, sker tidigt i livet och utan att de tänker på det som matematik. Lösningsmetoden, att dela något rättvist är intuitiv och skiljer sig från den formella matematiken med dess olika lösningsstrategier som barnen sedan möter i skolan. LÄS MER

  3. 18. Barns förståelse av tal : – Hur lärare arbetar med grundläggande taluppfattning

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Jenny Hessne; Ulrika Zetterlund; [2007]
    Nyckelord :Taluppfattning; språk; förståelse; tal; antal; siffror;

    Sammanfattning : Grundläggande taluppfattning är en viktig utgångspunkt i barns matematiska utveckling. Vi ansåg därför att det var både intressant och relevant att ta reda på hur verksamma lärare arbetar med barns grundläggande förståelse av tal. LÄS MER

  4. 19. Matematik i en barnbok

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sara Pettersson; Lise-Lott Martinsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med detta konstnärliga examensarbete är att skapa en barnbok med matematisktperspektiv i bild och text för barn i åldern 3­6 år, samt att redogöra för hur man som pedagogkan använda barnboken i förskolans pedagogiska verksamhet. Att arbeta med matematik iförskolan är viktigt inte bara för att det står i Läroplan för förskolan, Lpfö98, utan också föratt matematik är ett av grundskolans kärnämne. LÄS MER

  5. 20. Barns möte med matematik : Hur synliggörs matematiken för förskolebarn?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Caroline Waern; Emma Johansson; [2007]
    Nyckelord :barn förskola matematik;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om synliggörandet av matematik i förskolan. Då läroplanen föreskriver att alla barn skall utmanas och utvecklas i sitt matematiska tänkande och lärande så är syftet med undersökningen att få mer kunskap om hur och vad det är för matematik som synliggörs i förskolan. LÄS MER