Sökning: "barns matematiska tänkande"

Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden barns matematiska tänkande.

  1. 11. Barnens matematiska tänkande i fritidshemmet : i barns lek och aktiviteter

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Juliet Dequilla; [2012]
    Nyckelord :play; learning and development; mathematics Education; Polydron; lek; lärande och utveckling; matematikdidaktik; Polydron;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att uppmärksamma och synliggöra fritidshemmets material för att öka barnens intresse för matematik. Studien tar även upp hur pedagogerna stimulerar barnen lärande och utveckling i det matematiska tänkandet. Pedagogerna intervjuades med öppna frågor för att ta tillvara deras individuella åsikter. LÄS MER

  2. 12. Matematik i förskolan : Barns antalsuppfattning i de tidiga åren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Mabel Rocio Ivarsson; [2011]
    Nyckelord :Matematics pre-school; conception of numbers; young children; pre-school teacher; intentional analysis.; matematik; förskola; antalsuppfattning; småbarn; förskolelärare; intentionell analys.;

    Sammanfattning : Purpose: The current thesis assignment aims to explain, understand and follow the strategies the young children employ into a conception of numbers. This thesis is based on a study performed by Doverborg and Pramling Samuelson. LÄS MER

  3. 13. Matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Grönvall; [2010]
    Nyckelord :matematiskt tänkande; jämförelse polsk och svensk förskola;

    Sammanfattning : AbstractArbetets art: Lärarprogram som har inriktning mot förskola och förskoleklass 120 hp. Titel: Matematik i förskolan, en jämförande studie mellan Polen och Sverige av läroplaner, samtalet på förskolan och pedagogernas arbetssättEngelsk titel: Mathematic in preschool A comparative study of Poland and Sweden concerning curricula, preschool discourse, and how educators workFörfattare: Grönvall Anna Handledare: Ann-Elise PerssonExaminator: Nils AnderssonDatum: 2010-11-01Mitt syfte med denna studie är att jämföra mellan Polen och Sverige det matematiska innehållet i läroplanerna, vilka arbetsmetoder som används i de båda länderna för att synliggöra matematiken och hur pedagoger använder samtalet för att stimulera barns matematiska tänkande och utveckla deras begreppsförståelse. LÄS MER

  4. 14. Hur många dagar har det tagit?Typ 100 : En kvalitativ studie om barns matematik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Matematikdidaktik

    Författare :Jennie Warström; Maria Ledin Otterud; [2010]
    Nyckelord :Matematik; förskola; pedagoger; synliggöra;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte var att ta reda på vilken matematik som förekommer på förskolan, och i vilka situationer. Vi ville även ta reda på om pedagogerna synliggjorde matematiken i de organiserade aktiviteterna, och i så fall vilken matematik. LÄS MER

  5. 15. Kan dramalek stimulera barns lust och nyfikenhet till matematiskt tänkande? : en etnografisk studie om dramalek och matematik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Maria Jansson; Gabrielle Melander; [2010]
    Nyckelord :Dramalek; etnografi; förskola; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om pedagogledda dramalekar med matematiskt innehåll kan stimulera till och skapa ett intresse för vidare utforskande av matematiska lekar, begrepp och användningsområden hos förskolebarn i deras fria lek. I bakgrunden behandlas dramapedagogik, lek, 4-5 åringens utveckling och matematik i förskolan. LÄS MER