Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Bilderbokens möjligheter i matematikundervisning : Bilderböcker som verktyg för matematikundervisning ur pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Elena Alhamud; Namam Barzangy; [2023]
    Nyckelord :picture book; preschool; mathematics; pedagogues; education; bilderbok; förskolan; matematik; pedagoger; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra pedagogernas uppfattningar om bilderböckernas betydelse för matematikundervisningen. Studien riktar sitt fokus på hur verksamma pedagoger beskriver sina uppfattningar om bilderböckers betydelse för matematikundervisning och hur bilderböcker kan användas som verktyg för att främja barns matematiska lärande. LÄS MER

  2. 2. Matematikundervisning i den fria leken : En studie om hur några pedagoger stöttar barns matematiska förmåga i den fria leken på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Susanne Skog; Frida Klasson; [2019]
    Nyckelord :Pedagog; Matematik; Stöttning; Fri lek; Matematiska resurser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur några pedagoger använder matematik i den fria leken i förskolan. De två frågeställningar som ska besvara vårt syfte är: Hur stöttar pedagogerna barns matematiska förmåga i den fria leken på förskolan? Vilka resurser använder pedagogerna i förskolans miljö för att främja barns matematiska lärande i den fria leken?  Vi har använt oss av observation som metod i studien. LÄS MER

  3. 3. Lekens betydelse för barns matematiska lärande : Pedagogers uppfattningar om vilken betydelse leken kan ha för barns lärande av matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Orrell; [2016]
    Nyckelord :Lek; lärande; matematik; pedagogers uppfattningar; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka pedagoger i förskolans uppfattningar om lekens betydelse för barns matematiska lärande. Detta har gjorts genom sex intervjuer med sammanlagt sju pedagoger verksamma i sex olika förskolor i tre olika kommuner. LÄS MER

  4. 4. Matematiska tal och problemlösning bland barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anila Paluka; [2016]
    Nyckelord :Mathematics; number; problem solving; Matematik; tal; problemlösning.;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to gain insight into how children in preschool meet and experience number and problem solving in mathematics and to explore how the preschool teacher stimulates and supports children in their learning and development during this process. In order to obtain views on how this appears in kindergarten, I chose to start out from preschool teachers' perceptions and the image I got from several observations, in various nursery classes. LÄS MER

  5. 5. Yngre barns tidsuppfattning och matematiska samt historiska tänkande : - ett tidsband från människans uppkomst på jorden till nutid.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Satu Wrigstedt; [2016]
    Nyckelord :Tidsband; barns matematiska tänkande; barns historiska tänkande;

    Sammanfattning : Projektarbetet syftar till att undersöka hur yngre elever, 7-10 år, upplever tid och vad de tycker är viktigt i mänsklighetens historia samt att utveckla ett tidsband över mänsklighetens historia som kan vara användbart i undervisningen av elever i åk 1-3. ... LÄS MER