Sökning: "barns matematiska tänkande"

Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade orden barns matematiska tänkande.

  1. 6. Yngre barns intra-aktion med ett matematiskt material

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sarah Wennerberg; [2015]
    Nyckelord :agentisk realism; intra-agera; matematik; matematiskt material; yngre barn;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om de yngre barnens intra-aktion med ett matematiskt material i förskolan i form av ett sorteringsmaterial samt om detta material utmanar barns matematiska tänkande utan instruktioner från en vuxen. Här är det barnets görande som står i fokus. LÄS MER

  2. 7. Lekens betydelse för lärandet av matematik i förskolan : Pedagogers syn på vilken betydelse lek har för barns tidiga matematiska utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Maria Adolfi; [2014]
    Nyckelord :Play; mathematics; educators; preschool.; Lek; matematik; pedagoger; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fem pedagoger i en utvald förskola arbetar med lek och matematik, samt hur pedagogerna anser att förskolans verksamhet påverkar barnens matematiska lärande nu och i framtiden. De metoder som jag använt mig av är att söka relevant forskning och litteratur som behandlar ämnet. LÄS MER

  3. 8. Lust att lära matematik

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann Matti; Rawaa Najjar; [2014]
    Nyckelord :aktionsforskning; förskola; grundskola tidigare år; matematikdidaktik; lekaktiviteter; lust;

    Sammanfattning : SammanfattningAnn Matti & Rawaa Najjar (2014) Lust att lära matematikMalmö högskola, ULV projektHandledare: Anna Henningsson-YousifExaminator: Haukur ViggossonSyftet med arbetet är att främja barns lärande och förståelse i matematik genom att skapa lustfyllda aktiviteter som har sin grund i lek i förskola och skola.Vi har använt oss av olika forskningsmetoder såsom aktionsforskning, observationer, loggböcker och samtal med pedagoger för att beskriva resultatet. LÄS MER

  4. 9. Hur det multimodala lärandet uttrycker sig i vardagsmatematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Vivien Mach; Marie Olsson; [2013]
    Nyckelord :Vardagsmatematik; estetiska; uttryckssätt; multimodalitet; matematiska begrepp; pedagoger; barn;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att se hur det multimodala lärandet uttrycker sig i vardagsmatematik med hjälp utav tre frågeställningar. Med hjälp utav de tre frågeställningarna vill vi ur ett barn - och pedagogperspektiv belysa deras tankar kring matematik. LÄS MER

  5. 10. Skapa lek-och lustfyllda miljöer för att främja matematikinlärning : En aktionsforskning med syfte att främja matematikinlärning genom lek och estetiska uttryckformar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Dina Jarjes; Nivin Kossa; [2013]
    Nyckelord :aktionsforskning; matematikdidaktik; lek; estetik;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att främja barns lärande i matematik genom att skapa lustfyllda aktiviteter som hade sin grund i lek och estetik. Vi använde oss av olika forskningsmetoder såsom observationer, loggböcker och intervjuer för att beskriva resultatet. LÄS MER