Sökning: "begrepp relation"

Visar resultat 11 - 15 av 1712 uppsatser innehållade orden begrepp relation.

  1. 11. ”Där är liksom inget facit, det är helt beroende på individerna i barngrupperna” : Specialpedagogers uppfattningar kring tillgängliga lärmiljöer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Marie Persson; Petra Johnsson; [2024]
    Nyckelord :Barnens funktionsförmåga; Förskola; Lärmiljö; Specialpedagogens uppfattningar; Tillgänglighet.  ;

    Sammanfattning : Johnsson, Petra och Persson, Marie (2024).”Där är liksom inget facit, det är helt beroende på individerna i barngrupperna.” Specialpedagogers uppfattningar kring tillgängliga lärmiljöer i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 12. "Jag vill också läsa den" : En etnografisk fältobservation med fokus på de yngsta barnens agens i relation till pedagoginitierad högläsning i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tony Vikström; [2024]
    Nyckelord :Högläsning; Observation; Barndomssociologi; Agens; Åldersmaktordning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett barndomssociologiskt perspektiv synliggöra hur barns agens möjliggörs eller begränsas i relation till pedagoginitierad högläsning hos de yngsta barnen i förskolan och diskutera det i relation till åldersmaktordning. Frågeställningarna som besvaras inom studien är ”På vilka sätt möjliggörs eller begränsas yngre barns agens i relation till högläsning i förskolan?” och ”Hur kan yngre barns agens relateras till åldersmaktordning mellan barn och pedagog vid högläsning?”. LÄS MER

  3. 13. Kreativt Tänkande Och Problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Maryam Bah; Mattias Olsson; [2024]
    Nyckelord :creative thinking in mathematics; creative thinking skills; creative problem solving; heuristic; problem-solving strategies; kreativt tänkande inom matematik; kreativt tänkande; kreativ problemlösning; heuristik;

    Sammanfattning : Syftet med den här kunskapsöversikten är att undersöka vikten av kreativt tänkande, dess relation till problemlösningsförmågan och den relationella förståelsen. Problemlösningsförmågan är en förmåga som understryks i läroplanen för matematik årskurs 4-6, därmed undersöker vi relationen mellan det kreativa tänkandet och problemlösningsförmågan. LÄS MER

  4. 14. Våld i nära relation på Familjeliv : En kvalitativ studie om framställningen av manligt respektive kvinnligt våld i diskussionsforum på internet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Felizia Ljungqvist; Malin Niemi-Impola; [2024]
    Nyckelord :Domestic violence; intimate partner violence; internet; discourse; sex; gender; Våld i nära relation; internet; diskurs; kön; genus;

    Sammanfattning : Studien syftar till att, med stöd av ett genusperspektiv, undersöka hur manligt respektive kvinnligt fysiskt våld och våldsutsatthet inom heterosexuella nära relationer framställs på internetforumet Familjeliv. Studien består av en kvalitativ konstruktivistisk ansats och innefattar 6 aktiva kommentarstrådar vilka startats mellan åren 2015 - 2022. LÄS MER

  5. 15. Hur lärare beskriver, motiverar elever och teoretiskt förankrar det praktiska arbetet i teknikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Adi Hadzikadunic; [2024]
    Nyckelord :Elevers tidigare erfarenheter; Motivation; Relationen praktiskt - teoretiskt; Selektiva traditioner; Teknikdidaktik; Tekniklärare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur verksamma tekniklärare beskriver, motiverarelever och teoretiskt förankrar de praktiska momenten i teknikundervisningen. Tvåhuvudfrågor har formulerats, med några underfrågor: (1) Hur beskriver lärarna sinteknikundervisning för att möta eleverna i deras tidigare erfarenheter av teknik ochbidra till motivation och aktivt deltagande? (2A) På vilket sätt beskriver lärarna detpraktiska arbetet, och i synnerhet dess relation till innehållet? (2B) Vilka utmaningarmöter lärare när de arbetar med det praktiska? (2C) Vilka normer och eventuellaselektiva traditioner kommer till uttryck i lärarnas beskrivning av sinundervisningspraktik? Studien är teoretiskt förankrad i en pragmatisk teori ochinkluderar begrepp som ett transaktionellt meningsskapande, elevers tidigareerfarenheter, kontinuitet och förändring. LÄS MER