Sökning: "litteratur OCH stress"

Visar resultat 1 - 5 av 252 uppsatser innehållade orden litteratur OCH stress.

  1. 1. Betydelsen av digitala verktyg i kompetensförsörjning: En kvalitativ studie om implementering och effekter av digitala verktyg i kompetensförsörjning inom offentlig verksamhet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Louise Westlund; Lisa Alfredsson; [2024]
    Nyckelord :Kompetensförsörjning; digitalisering; digital kompetens; digitala verktyg; organisationsförändring; digital kompetensförsörjning; offentlig verksamhet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Digitaliseringen är ett aktuellt fenomen i dagens samhälle samtidigt som det råder kompetensbrist inom välfärden. För att lösa kompetensutmaningen har SKR tagit fram kompetensförsörjningsstrategier, där en av lösningarna är digitala verktyg. LÄS MER

  2. 2. Musikens påverkan på vakna patienter intraoperativt

    Magister-uppsats,

    Författare :Maria Björkbacke; Matteus Mattsson; [2023-06-26]
    Nyckelord :Intraoperativ; musik; personcentrerad vård; operationssjuksköterska; vaken kirurgi;

    Sammanfattning : Bakgrund: I samband med operation kan patienter uppleva negativa känslor som kan resultera i ett lidande. Operationssjuksköterskan har begränsade möjligheter att bedriva en personcentrerad vård relaterat till det korta patientmötet samt den främmande operationsmiljön. LÄS MER

  3. 3. När den yrkesetiska övertygelsen sviktar : En systematisk och integrativ litteraturstudie om etisk stress

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Lisa Winberg; Linn Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Etik; stress; akutsjuksköterska; akutmottagning; arbetsbelastning; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Akutmottagningen är en komplicerad verksamhet som inte är begränsad av patientantal och kontaktorsakerna är många. Vårdmiljön är stressig och resurserna knappa. Stora krav ställs på akutsjuksköterskan i denna miljö relaterat till patientsäkerhet, samtidigt som snabba beslut måste ske. LÄS MER

  4. 4. TESTBASERAT LÄRANDE : Lärare och elevers uppfattning av testbaserat lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nargis Panahi; Sara Salsbring; [2023]
    Nyckelord :formativ bedömning; återkoppling; utspridd övning; inlärningsstrategier; pedagogiska metoder; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Formativ bedömning är en pedagogisk strategi som innebär att undervisningen utformas för att generera kvalitativ information som kan användas av både lärare och elever för att förbättra lärandet. Testbaserat lärande är en undervisningsstrategi där eleverna stimuleras till aktiv inlärning genom att testa och upprepa information och därmed förbättra minnesförmågan och inlärningen. LÄS MER

  5. 5. Arbetsterapeutiska interventioner för att främja välbefinnande hos individer med stress : En scoping

    Kandidat-uppsats, Jönköping University

    Författare :Cassandra Englund; Sara Osberg; [2023]
    Nyckelord :intervention; occupational therapy; stress; wellbeing; arbetsterapi; intervention; stress; välbefinnande;

    Sammanfattning : Inledning och Bakgrund: Stress är ett globalt problem och inkluderar den förändring som orsakar fysisk, emotionell eller psykisk påfrestning. Välbefinnande förknippas med att individen förstår sin potential och kan handskas med stressorer genom att skapa förutsättningar som leder till ett tillstånd av balans. LÄS MER