Sökning: "bildsamtal"

Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser innehållade ordet bildsamtal.

  1. 16. "DEN ÄR FINT MÅLAD, MEN GER INGENTING" : Estetiska resonemang och diskussioner vid bildsamtal

    Magister-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Jakob Anckarsvärd; [2015]
    Nyckelord :Estetik; antiestetik; bildämnet; konsthistoria; bildpedagogik;

    Sammanfattning : Uppsatsen ”DEN ÄR FINT MÅLAD, MEN GER INGENTING” Estetiska resonemang och diskussioner vid bildsamtal, strävar efter att närmare beskriva och analysera hur skolelever i årskurs 6 resonerar och uttrycker sig då de tolkar och diskuterar konst. Detta för att fördjupa bildpedagogens förståelse för den teoretiska delen av sitt uppdrag: att lära elever om bilder, analys och konsthistoria. LÄS MER

  2. 17. Bildundervisning: Bildanalys och bildsamtal i grundskolan : En litteraturstudie av didaktisk forskning kring bildämnet och kommunikativa aspekter på lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Victoria Dahlman; [2015]
    Nyckelord :bildanalys; bildsamtal; bildundervisning; lärande; kommunikationsförmåga;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vad forskning kommit fram till gällande elever i grundskolans kommunikativa kunskapsutveckling utifrån bildanalys och bildsamtal i bildundervisningen. Den metod som valts för att genomföra detta examensarbete är en systematisk litteraturstudie för att undersöka litteratur inom det valda forskningsfältet. LÄS MER

  3. 18. BESKÅDAREN OCH BESKÅDANDET : Det performativa mötet med bilden

    Magister-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Anna Grenholm; [2015]
    Nyckelord :Performativt möte; visuellt event; intervisualitet; meningsskapande; visuell kultur; visuell litteracitet.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på om och hur man kan få barn ochungdomar att vilja möta och samtala kring bilder. Genom att skapa ett performativtmöte som en lustfylld ingång till ett meningsfullt lärande ska studien försöka ge svarpå vad som händer i resonemanget kring det performativa mötet med bilden hos engrupp barn och ungdomar och hur samtalar de om bilderna mötet genererat. LÄS MER

  4. 19. INFERENSER I BILDSAMTAL : - När elever läser bilder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Meyer; Jenny Björk; [2015]
    Nyckelord :Inferens; Visual literacy; vidgat textbegrepp; läsförståelse; bildsamtal;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur elever läser bilder.Frågeställningen som undersöks är Vilka olika sorters inferenser göreleverna när de kommunicerar kring lästa bilder? Empirin som är hämtadi en årskurs två och tre analyseras genom en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  5. 20. Blir det bra så här? En studie kring samtal och återkoppling till elevers bildarbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Anita Elgeland; [2014-03-31]
    Nyckelord :återkoppling; samtal;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar kring denna uppsats, är att undersöka två lärares syn på bildsamtal och återkoppling till elevers bildarbeten. Jag vill undersöka lärarnas syn på hur de sker; vilka metoder, modeller och redskap som används. Vilka tankar som finns hos lärarna. LÄS MER