Sökning: "blind hjälpmedel"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden blind hjälpmedel.

  1. 1. Har alla blinda en vit käpp och solglasögon? : Hur gestaltas blinda karaktärer i film

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Mimmie Almroos; [2024]
    Nyckelord :Blind; stereotyp; representation i film; synskadade; karaktärsanalys;

    Sammanfattning : För många kan film vara deras första kontakt med en blind person och därför är det väsentligt att blinda representeras på ett rättvist sätt. 36 internationella filmer analyserades för att se vilka hjälpmedel som användes i filmerna och hur detta relaterar till hur det ser ut i Sverige. LÄS MER

  2. 2. ”Trygghet och förutsägbarhet så att alla vågar delta” : En studie om samläsning för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Daniel Nyström; [2023]
    Nyckelord :Co-reading; inclusive education; didactics; reflective theory of school didactics; intellectual disability; compulsory school for pupils with intellectual disabilities; CSSID; compulsory school; Samläsning; integrering; inkluderande undervisning; didaktik; reflektiv skoldidaktisk modell; intellektuell funktionsnedsättning; anpassad grundskola; allmän grundskola;

    Sammanfattning : Introduktion: Denna studie undersöker lärarnas upplevelser och erfarenheter av att undervisa elever från anpassad skola och elever från grundskolan i samma klassrum vid samma tidpunkt. Fokus är att studera hur lärare beskriver arbetet med samläsning och vilka förutsättningar dessa har för att bedriva samläsning. LÄS MER

  3. 3. Hur påverkas synskadade ljudtekniker avdigitaliseringen?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emanuel Knabäck; [2021]
    Nyckelord :Blind; synskada; ljudteknik; påverkan; strategier;

    Sammanfattning : Denna undersöknings syfte var att problematisera och att föra fram kunskap om hursynskadade påverkas av digitaliseringen inom ljudteknikbranschen, samt att ta reda påom strategier är något man kan använda sig av för att klara av jobbet. Som metod för attfå fram information användes mestadels skriftliga intervjuer men även en muntlig. LÄS MER

  4. 4. The Stabilizing Spoon : Self-stabilizing utensil to help people with impaired motor skills

    Kandidat-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Johan Abrahamsson; Johan Danmo; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The technology for assisting people who are functionallychallenged has improved over the recent decades. With today’stechnology, people with Parkinson’s disease can, witha device on their wrist, be able to draw pictures. LÄS MER

  5. 5. Att undervisa synskadade elever i klassisk gitarr : En intervjustudie av gitarrlärares syn på hur musikundervisning kan bedrivas med synskadade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Achilleas Manisalis; [2016]
    Nyckelord :Music; guitar; classical guitar teaching instruction; visually impaired; blind; didactic perspective; Musik; gitarr; klassisk gitarr undervisning; synskadade; blind; didaktiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien att undersöka hur gitarrlärare arbetar med synskadade elever i klassisk gitarrundervisning, målet är att underlätta lärares arbete när det gäller att undervisa just synskadade elever i klassisk gitarr. Studiens forskningsfrågor är: Vad arbetar gitarrlärare med i sin undervisning med synskadade gitarrelever? På vilka sätt arbetar gitarrlärare med synskadade elever? Varför väljer lärare att arbeta som de gör? Studiens metod utgörs av intervjuer med lärare och elever samt och observationer av övningar och andra hjälpmedel lärare använder i sitt arbete med synskadade elever och hur de arbetar med dessa hjälpmedel. LÄS MER