Sökning: "blind hjälpmedel"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden blind hjälpmedel.
1. Har alla blinda en vit käpp och solglasögon? : Hur gestaltas blinda karaktärer i film
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : För många kan film vara deras första kontakt med en blind person och därför är det väsentligt att blinda representeras på ett rättvist sätt. 36 internationella filmer analyserades för att se vilka hjälpmedel som användes i filmerna och hur detta relaterar till hur det ser ut i Sverige. LÄS MER
2. ”Trygghet och förutsägbarhet så att alla vågar delta” : En studie om samläsning för elever med intellektuell funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Introduktion: Denna studie undersöker lärarnas upplevelser och erfarenheter av att undervisa elever från anpassad skola och elever från grundskolan i samma klassrum vid samma tidpunkt. Fokus är att studera hur lärare beskriver arbetet med samläsning och vilka förutsättningar dessa har för att bedriva samläsning. LÄS MER
3. Hur påverkas synskadade ljudtekniker avdigitaliseringen?
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Denna undersöknings syfte var att problematisera och att föra fram kunskap om hursynskadade påverkas av digitaliseringen inom ljudteknikbranschen, samt att ta reda påom strategier är något man kan använda sig av för att klara av jobbet. Som metod för attfå fram information användes mestadels skriftliga intervjuer men även en muntlig. LÄS MER
4. The Stabilizing Spoon : Self-stabilizing utensil to help people with impaired motor skills
Kandidat-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)Sammanfattning : The technology for assisting people who are functionallychallenged has improved over the recent decades. With today’stechnology, people with Parkinson’s disease can, witha device on their wrist, be able to draw pictures. LÄS MER
5. Att undervisa synskadade elever i klassisk gitarr : En intervjustudie av gitarrlärares syn på hur musikundervisning kan bedrivas med synskadade elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studierSammanfattning : Syftet med studien att undersöka hur gitarrlärare arbetar med synskadade elever i klassisk gitarrundervisning, målet är att underlätta lärares arbete när det gäller att undervisa just synskadade elever i klassisk gitarr. Studiens forskningsfrågor är: Vad arbetar gitarrlärare med i sin undervisning med synskadade gitarrelever? På vilka sätt arbetar gitarrlärare med synskadade elever? Varför väljer lärare att arbeta som de gör? Studiens metod utgörs av intervjuer med lärare och elever samt och observationer av övningar och andra hjälpmedel lärare använder i sitt arbete med synskadade elever och hur de arbetar med dessa hjälpmedel. LÄS MER