Sökning: "bourdieu"

Visar resultat 1 - 5 av 984 uppsatser innehållade ordet bourdieu.

  1. 1. PUBLIKUTVECKLING - En kvalitativ analys av ett begrepp i tiden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Linn Carlson; Julia Nilsson; [2022-02-14]
    Nyckelord :Audience Development; Power Relations; Critical Linguistics; Public Culture; Discourse Theory;

    Sammanfattning : This study deals with the concept of Audience Development from both a linguistic and a practical perspective. Due to the complex nature of the concept and the possibilities of interpretation, we have studied how the concept is implemented in the various activities within Gothenburg's public cultural sector, through qualitative interviews and surveys. LÄS MER

  2. 2. "ENSAM ÄR INTE STARK" En kvalitativ studie om fotbollsföreningen Gatans lag och tränarnas uppfattningar om spelares förändringsprocesser.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Josefin Eriksson; Edvin Nordström; [2022-02-10]
    Nyckelord :change process; exit process; Gatans lag; social capital; social exclusion;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with knowledge about the change process for individuals living or have lived in a socially excluded position. More specifically, the aim is to examine the significance of Gatans lag in connection to change process from the perspective of the coaches. LÄS MER

  3. 3. Jag pratar gärna om Jesus eller Muhammed men rör inte min tro : En kvalitativ intervjustudie om det representativa klassrummet och eleven som resurs under religionskunskapslektionerna.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Ellen Tinggren; [2022]
    Nyckelord :Representation; resurs; religion; konflikt; kulturellt kapital; socialt kapital; Pierre Bourdieu;

    Sammanfattning : This study presents the ways secondary school students and their teachers view representation in religious education lessons and how to use the students as a resource for education. With the help of eight qualitative interviews with three certified religious education teachers and five of their students, material was collected to be analysed and discussed in the light of earlier research and Pierre Bourdieu’s theory on religious and symbolic capital. LÄS MER

  4. 4. Religiös retorik och maktförhållanden inom pentekostal-karismatiska och slutna rörelser : En diskursanalytisk studie i hur religiöst laddad retorik och jargong kan bidra till maktstrukturer inom religiösa rörelser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Catarina Kulborg; [2022]
    Nyckelord :Religionsvetenskap; retorik; jargong; makt; pentekostal-karismatisk kristendom; slutna rörelser; diskursanalys; etnografisk innehållsanalys;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur religiöst laddad retorik, innefattande hänvisningar till religiösa texter, religiöst laddad jargong och värdeord potentiellt kan bidra till skapandet och upprätthållandet av maktstrukturer inom utvalda religiösa rörelser, samt huruvida religiös retorik får som konsekvens att medlemmar inom rörelserna på olika sätt blir styrda, manipulerade, utnyttjade eller skrämda. Rörelserna som behandlas i uppsatsen är Livets Ord, Jehovas Vittnen (i Sverige) och Knutby Filadelfia. LÄS MER

  5. 5. Lärares arbete för en ökad elevnärvaro i ämnet idrott och hälsa : En enkätstudie riktad till lärare i idrott och hälsa årskurs 7-9

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Linnea Fahlberg; Evelina Bodin; [2022]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; elevers frånvaro; Bourdieu; elevers närvaro; elevers deltagande;

    Sammanfattning : Att många elever i årskurs 7-9 väljer att inte delta i ämnet idrott och hälsa är något som både observerats under vår VFU och något som Skolinspektionens kvalitetsgranskning har visat. Vår studie syftade till att undersöka hur lärare i idrott och hälsa upplever elevers frånvaro i ämnet och hur de arbetar för att öka elevernas närvaro. LÄS MER