Sökning: "c uppsats genus"
Visar resultat 41 - 45 av 57 uppsatser innehållade orden c uppsats genus.
41. Den inramade kvinnan och den gränslösa "kvinnan" : - olika läsningar av en konstbild
Kandidat-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper, KVSammanfattning : Abstract INSTITUTION: Institutionen för kulturvetenskap Linnéuniversitetet ADRESS: 351 95 Växjö TELEFON: 0470-70 80 00 HANDLEDARE: Hans T Sternudd TITEL: Den inramade kvinnan och den gränslösa ”kvinnan” – olika läsningar av en konstbild. ENGELSK TITEL: The framed woman and the limitless “woman” – different readings of a picture FÖRFATTARE: Ewa Bladh ADRESS: Parkgatan 16 360 42 Braås TYP AV UPPSATS: C-uppsats VENTILERINGSTERMIN: Ht 2009 Uppsatsen syfte är att se hur olika läsningar av en konstbild påverkar bilden av den representerade kvinnan. LÄS MER
42. Köksvägen: om genus och utbildning på Hotell- och restaurang programmet.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Vi är tre yrkeslärare med olika bakgrund, och vi har var för sig tyckt oss se att det föreliggerett tydligt genusmönster vid val till våra olika program. Vi har var för sig varit intresserade avdessa frågor. Detta arbete har gett oss möjlighet att fördjupa oss i frågan. LÄS MER
43. Byta roller eller bryta roller – bilderböcker ur ett genusperspektiv
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning: Bakgrund: Genus är något som påverkar hela vårt samhälle i alla aspekter och situationer. Som lärare bör man vara medveten om den genusordning som finns och tillsammans med sina elever ifrågasätta och diskutera den. Därmed anser vi att temat genus är något man bör uppmärksamma och ständigt arbeta med i skolan. LÄS MER
44. Matematik i köket
C-uppsats,Sammanfattning : Problem: Allt fler elever har svårigheter inom de matematiska målen enligt media. Skolverket anser dock attsvenska elever inte försämrats utan stannat upp i sin förbättringsprocess till skillnad från andra länders eleversom gått ikapp de svenska barnen. Kan praktisk matematik i form av matlagning hjälpa barnen till en bättreförståelse. LÄS MER
45. Milda flickor och modiga pojkar? : En kvalitativ studie av bilderböcker ur ett genusperspektiv
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Enligt Läroplanen för förskolan ska flickor och pojkar oberoende av kön få möjlighet att utvecklas utan begränsningar av stereotypa könsroller. Dagligen möter barn bilderböcker i förskolan och det är viktigt att vi pedagoger är uppmärksamma på hur flickor och pojkar framställs i böckerna. LÄS MER