Sökning: "c uppsats genus"
Visar resultat 26 - 30 av 57 uppsatser innehållade orden c uppsats genus.
26. Synen på genus och dess påverkan på ungas problematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Titel: Synen på genus och dess påverkan på ungas problematik Författare: Karen Arandia & Katarina Axelsson Örebro universitet Akademin för juridik, psykologi och socialt arbete Socionomprogrammet Teorier och metoder i socialt arbete C C-uppsats, 15 poäng Ht 2010 Sammanfattning Studien syftar till att undersöka hur socialsekreterare uppfattar 3 § Lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om Vård av Unga (LVU) och ungas problematik i förhållande till denna, utifrån ett genusperspektiv. Detta utifrån intervjuer med fem socialsekreterare som besitter erfarenhet gällande paragrafen. LÄS MER
27. Hur uppfattar socialarbetare sin yrkesroll?
Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : Abstract Emma, F. & Ida, S. (2011). Hur uppfattar socialarbetaren sin yrkesroll? C-uppsats i pedagogik. LÄS MER
28. Kvinna föds inte till man, kvinna blir det
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Denna C-uppsats är en kvalitativ studie om genus. Syftet med uppsatsen är att undersöka om och hur könsrollerna stärks i interaktionen mellan pedagog och elev samt även om detta är något märkbart elever sinsemellan i grundskolans yngre åldrar. LÄS MER
29. En riktig prinsessa behöver sin prins.
C-uppsats,Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att ta reda på hur utbudet av leksaker och barnlitteratur samt utformning av miljö ser ut i förskolan utifrån ett genusperspektiv. Den övergripande frågeställningen för vår uppsats har kretsat kring genus och dess betydelse för förskollärares planering och utformning av verksamheten samt hur detta kan påverka barnets identitetsskapande. LÄS MER
30. Människor och män – En studie om jämställdhetsarbete på förskolan i Göteborg bestående av tre delstudier, en textanalys, en kvantitativ- samt en kvalitativ undersökning
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Det finns sedan 1998, i läroplanen för förskolan, formuleringar som beskriver att förskolan har ett ansvar att främja jämställdhet samt att motverka traditionella könsroller bland barnen. Idag, tolv år senare, är dessa frågor dock anmärkningsvärt inte på något vis en självklarhet på förskolorna i Sverige. LÄS MER