Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Används pedagogiska dramalekar och barnböcker som metod för barns utveckling socialt och kognitivt i förskolan?

    C-uppsats,

    Författare :Susanne Olsen; [2011]
    Nyckelord :Läroplanen; Lärandeteorier; Social kompetens; Lekt;

    Sammanfattning : Bakgrunden till mitt val är att jag bland annat haft drama som inriktning i förskolelärarprogrammet och det blevett ämne som jag blev positiv till och ville fördjupa mig mer om. Drama och barnböcker används oftatillsammans varför även barnböcker som metod och ämne togs med. LÄS MER

  2. 2. Matematik genom estetiska uttrycksformer

    C-uppsats,

    Författare :Narges Ghasemi; [2011]
    Nyckelord :barn; matematik; lärande och utveckling; estetiska;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om matematik genom estetiska uttrycksformer i förskolansverksamhet. Syftet med undersökningen är att undersöka hur pedagoger använder estetiskauttrycksformer som redskap för att lära barn grundläggande matematiska begrepp i förskolan. LÄS MER

  3. 3. ”Drama som pedagogiskt verktyg” - En kvalitativ studie om drama som metod för att stärka barns språkutveckling och identitetsskapande”

    C-uppsats,

    Författare :Therese Karlsson; Linn Sundvall; [2010]
    Nyckelord :Drama som metod; identitetskapade; språkutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur drama kan användas som en metod för att arbeta med barnsspråkutveckling och identitetsskapande i förskolan. De frågeställningar vi utgår från är:Hur kan man arbeta med drama som metod i förskolan för att stärka barns identitet och språkutveckling? Har densociala lärande miljön betydelse för barns lärande?Metoden vi valt att använda är kvalitativa djupintervjuer. LÄS MER

  4. 4. "Jag vågar göra det här" ­ Om drama och teater i förskolan

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Terese Svensson; Joanna Ekberg; [2008]
    Nyckelord :förskola; läroplanen för förskolan; drama och teat;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Vi har tidigare läst Skapande verksamhet där undervisningen fokuserades på att arbeta med estetiska ämnen för attuppfylla strävansmålen för läroplanen för förskolan och skolan. Vi har undersökt vad drama och teater kan ge barn,dels som individer men även som grupp, och vad arbetssätten kan ge verksamheten utifrån LpFö-98. LÄS MER

  5. 5. Mångspråkande barn och vidgade textbegrepp ­ en kvalitativ studie av sex Reggio Emilia-pedagogers syn på språk som begrepp

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linda Nilsson; Jennie Linusson; [2007]
    Nyckelord :MÅNGSPRÅKANDE; SKAPANDE; REGGIO EMILIA; DET VIDGAD;

    Sammanfattning : Sammanfattning Mot bakgrund av att det vidgade textbegreppet infördes i kursplanerna 1994 samt att forskarna i kunskapsöversikten Att läsa och skriva ­ en kunskapsöversikt över forskning och dokumenterad erfarenhet (Myndigheten för skolutveckling 003) tar upp det vidgade språkbegreppet ser vi anledning att studera pedagogers tänkande kring hur mångspråkande kan se ut i praktiken. Vårt syfte är att studera sex Reggio Emilia-pedagogers syn på språk som begrepp. LÄS MER