Sökning: "c- läsinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden c- läsinlärning.

  1. 1. A B C, hur svårt är D? : En studie i lärares val av strategier i den initiala bokstavsinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Moa Andersson; André Folkestad; [2021]
    Nyckelord :läsinlärning; avkodning; bokstavsinlärning; syntetiska metoder; analytiska metoder;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt hur lärare arbetar med den initiala bokstavsinlärningen samt hur de väljer att motivera sina val av metod(er). Utifrån den tidigare forskningen framkommer det att det inte finns en given metod, utan många studier visar att lärare inte har några preferenser gällande metoderna. LÄS MER

  2. 2. Nivåbaserat läromedel för läsinlärning : En läsbarhetsanalys av Den magiska kulan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sofia Jonesjö; Sandra Fäste; [2015]
    Nyckelord :East-to-read; readability; legibility; reading comprehension; LIX; level-based; illustrations; Lättläst; läsbarhet; läslighet; läsförståelse; LIX; nivåbasering; illustrationer;

    Sammanfattning : The aim of the study is to examine a book used as level-based teaching material, Den magiska kulan (Wänblad, 2011), to analyse the progression within and between the different levels, A, B and C, intended for use in grade 1. The material is designed so that pupils at different levels in their reading development can share the same literature. LÄS MER

  3. 3. Varför vill du läsa vidare? En undersökning av somaliska sfi-studerande som har avancerat från studieväg ett

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Susanne Angwald Brunke; [2014-06-16]
    Nyckelord :Sfi-studier; motivation; empowerment;

    Sammanfattning : I Sverige bor det över 50 000 personer med somaliskt ursprung, varav många är illiterata eller lågutbildade. De närmaste åren väntas tiotusentals fler somaliska flyktingar komma till Sverige. LÄS MER

  4. 4. Trageton i tiden. Våga släpp pennan och lägg fingrarna på tangentbordet

    C-uppsats,

    Författare :Ann-Christine Bengtsson; Mikaela Yngvesson; [2010]
    Nyckelord :Tragetons metod; datorer; nytänkande; läsinlärning;

    Sammanfattning : Den genomförda studiens syfte var att få svar på hur pedagoger arbetar med Tragetons metod i dag jämfört medtidigare. Samt om de gjort några förändringar eller utvecklat nya idéer med metoden. Till sist om de ser någraför- eller nackdelar med metoden. LÄS MER

  5. 5. Analytiska och syntetiska metoder vid läsinlärning - arbetssättet vid läsinlärningen på Manhattan New School

    C-uppsats,

    Författare :Josefine Bergenland; Sanna Lindholm; [2010]
    Nyckelord :Syntetisk; Analytisk; Läsinlärning; Manhattan New;

    Sammanfattning : Metod och material: Vi genomförde ett studiebesök på Manhattan New School i New York under en dag. Vianvände oss av observationer och intervju för att kunna besvara frågeställningarna.Resultat: Vi kunde se att skolan använde sig av mycket skönlitteratur och konkret material. De anpassadeläromedlet efter elevens kunskaper och erfarenheter. LÄS MER