Sökning: "coffee fairtrade"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden coffee fairtrade.

  1. 1. Kan miljömärkningar bidra till ett jordbruk inomplanetära gränser med en grundläggandelevnadsstandard?

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekoteknik- och hållbart byggande

    Författare :Elvira Drotz; [2021]
    Nyckelord :Environmental labels; Planetary boundaries; Doughnut economics; Agriculture; Sustainable development; Miljömärkningar; Planetära gränser; Donutekonomi; Jordbruk; Hållbar utveckling;

    Sammanfattning : The production of food has increased over time due to modern agriculture methods. However, thisincrease has partly occurred at the expense of environmental and human health. LÄS MER

  2. 2. Produktbeskrivningar och betalningsvilja : En kvantitativ studie om hur sensoriska och miljömärkta produktbeskrivningar påverkar konsumentens betalningsvilja

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Agnes Högberg; Rebecka Svensk; [2021]
    Nyckelord :Sensory descriptions; Sensory attributes; Eco-labeled; Fairtrade; Ecological; Willingness to pay; Sensoriska produktbeskrivningar; Sensoriska attribut; Miljömärkt; Fairtrade; Ekologisk; Betalningsvilja;

    Sammanfattning : Syfte: Produktbeskrivningar kan kommunicera de fördelaktiga egenskaper som en vara medför, vilket kan få produkten att skilja sig från mängden. Under de senaste decennierna har det skapats ett ökat intresse för både sensoriska och miljömärkta produktbeskrivningar och för företag blir det allt viktigare att lyckas identifiera vilka faktorer som påverkar betalningsviljan hos konsumenter. LÄS MER

  3. 3. The Strategic Management Implications of Understanding Fair Trade through Organizational Economics

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Nilsson; Adam Vulovic; [2019]
    Nyckelord :Organizational economics theory; Sustainability; Sustainable supply-chain; Fair trade; Strategic management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study is to analyze the contractual relationships associated with the fair trade concept by applying organizational economics theory in order to contribute with theoretical and practical strategic management insights. The purpose stems from the underlying research problem concerning a lack of supplementary theoretical perspectives and development informing strategic decision-making in sustainability literature related to supply-chains. LÄS MER

  4. 4. From Colonialism to Fairtrade : Power Struggles Between Indonesia and the Netherlands Through the Perspective of Coffee

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Arkeologi

    Författare :Daniël ten Brink; [2017]
    Nyckelord :Coffee; Indonesia; Netherlands; Colonialism; Power; Fairtrade; Alternative Trade;

    Sammanfattning : Since coffee was first introduced to Indonesia by Dutch merchants in the late seventeenth century, power relationships have shifted as a result of coffee trade between Indonesia and the Netherlands. In this thesis I analyse changes and recurrent themes in the struggles around coffee, structured around three main narratives spanning over 300 years: colonialism, Indonesian independence, and Fairtrade. LÄS MER

  5. 5. The price of knowledge : Förhållandet mellan konsumentkunskap och etisk konsumtion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Victor Paulsson; Filip Wiklander Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Consumer knowledge; Willingness to pay; ethical labelling; fairtrade; Konsumentkunskap; betalningsvilja; etisk märkning; fairtrade;

    Sammanfattning : Syfte: Vår studie tar avstamp i det som tidigare forskning beskrivit som ett gap mellan konsumenters attityd och beteende till etisk konsumtion. Utifrån en efterfråga om ytterligare kartläggning och en upplevd avsaknad av studier som undersöker betydelsen av kunskap för betalningsvilja och konsumtion till fairtrade-produkter har vi därför formulerat följande syfte: "Syftet med studien är att få djupare förståelse för förhållandet mellan konsumenters kunskap om etisk märkning och deras konsumtion samt betalningsvilja för etiskt märkta-produkter. LÄS MER