Sökning: "data economy"
Visar resultat 1 - 5 av 2103 uppsatser innehållade orden data economy.
1. BILDEN AV AI- FRÅN MYT TILL VERKLIGHET. En kvantitativ innehållsanalys av svenska nyhetsmediers gestaltning av artificiell intelligens
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Executive summary The purpose of this study was to explore how artificial intelligence (AI) has been framed in the Swedish news media through the course of time. Although the first definition dates back to the 1950’s, AI can still be considered a rather early concept when seen as an emerging technology. LÄS MER
2. EUROSCEPTICISM UNVEILED A Comparative Analysis of Pre-Brexit and Post-Brexit Dynamics in the UK
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Numerous factors have been identified as to why a small majority voted in favour of Brexit in June 2016. Since then, it has been argued that the opinion on EU membership has changed amongst some of the public in the United Kingdom and if a referendum were to occur in present days, there would rather be a majority in favour of rejoining the EU. LÄS MER
3. Utilization of digital technologies in internationalization processes. A case study of high-tech SMEs in Sweden
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : This thesis explores the role of digitalization in the internationalization process of Swedish Small and Medium-sized Enterprises (SMEs). In today's global economy, digitalization has become increasingly important for firms to remain competitive. LÄS MER
4. Hur kan kontor bli hem? - Konvertering av kontorslokaler till bostäder ur ett fastighetsägarperspektiv
Master-uppsats, Lunds universitet/FastighetsvetenskapSammanfattning : The Swedish office markets especially in the three major cities Stockholm, Gothenburg, and Malmö have experienced increased vacancy rates in recent years. One key factor behind this is employees' preferences post the Covid-19 pandemic. LÄS MER
5. EMV - köps för att det är billigt, eller?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Titel: EMV - köps för att det är billigt, eller? Datum för seminarium: 2024-01-10 Kurs: FEKH29 Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Klas Ekstrand, Austeja Jagintaviciute och Ebba Reuterwall Handledare: Sofia Ulver Frågeställning: Hur ser sambandet mellan upplevd försämrad ekonomi och konsumentens förhållande till EMV under en lågkonjunktur i Sverige? Studiens syfte: Studiens syfte är att utreda konsumentattityd och konsumentbeteende i förhållande till EMV-varor på den svenska marknaden under tider av nationell ekonomisk kris med lågkonjunktur och inflation. Teoretiskt ramverk: Studiens teoretiska ramverk tar utgångspunkt i Burton, Liechtenstein, Netemeyer & Garretsons (1998) modell som visar vilka samband det finns mellan EMV-attityd och variablerna Konsument-pris-uppfattning, konsumentbeteenden samt affärsbenägenhet. LÄS MER