Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Verktyg och metoder för att skapa variation vid implementering av ljud i interaktiv media

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)

    Författare :Linus Sydstrand Andersson; [2024]
    Nyckelord :Ljuddesign; ljudproduktion; interaktiv media; tv-spel; datorspel; implementering; immersion; variation; repetition; Wwise; randomisering; realtidseffekter;

    Sammanfattning : Detta arbete har som mål att identifiera grundläggande verktyg och metoder för att skapa variation och undvika repetition i ljud vid implementering av ljud i interaktiv media såsom dator- och tvspel. För att kunna identifiera dessa verktyg och metoder är det viktigt att förstå bakgrundsproblematiken med störande och potentiellt immersionsbrytande spelelement dit repetitiva ljud kan räknas. LÄS MER

  2. 2. Assessing the Efficiency of COLMAP, DROID-SLAM, and NeRF-SLAM in 3D Road Scene Reconstruction

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematik LTH

    Författare :Marcus Ascard; Farjam Movahedi; [2023]
    Nyckelord :3D reconstruction; Visual SLAM; Pose evaluation; Point cloud evaluation; Road scenes; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : 3D reconstruction is a field in computer vision which has evolved rapidly as a result of the recent advancements in deep learning. As 3D reconstruction pipelines now can run in real-time, this has opened up new possibilities for teams developing Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), which rely on the camera system of the vehicle to enhance the safety and driving experience. LÄS MER

  3. 3. Ru and RuO2 as bottom electrodes for HZO based FTJ’s

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för elektro- och informationsteknik

    Författare :Emil Gränsmark; [2023]
    Nyckelord :Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Vår hjärna löser beräkningar som tar oss genom livet otroligt energieffektivt; den kör hela dagen runt på ungefär 12 watt. Jämför man med en vanlig dator som kräver ungefär 175 watt så är det inte ens nära[2]. Att uppnå hjärnans energieffektivitet är ett ambitiöst mål för dagens elektronik. LÄS MER

  4. 4. Människa-dator interaktion under färd : en mixad studie hur designval påverkar förares interaktionstid

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Björn Jalmskog; Johannes Tholsgård; [2022]
    Nyckelord :Infotainment system; User interface; HMI; HCI; Interaction design; nderhållningssystem; Användargränssnitt; HMI; HCI; Interaktionsdesign;

    Sammanfattning : Vi har undersökt hur grafisk formgivning och design kan påverka den interaktionstid som krävs av förare, när de framför en bil utrustad med ett underhållningssystem samtidigt som de ska justera ett antal funktioner. Denna teknik är något som vuxit fram inom fordonsbranschen som en del av den pågående globala digitalisering vi ser. LÄS MER

  5. 5. The development of a conceptual test facility : A case study

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Anna Snickars; Eric Särnblad; [2022]
    Nyckelord :Organizational Sustainability; Process Innovation; Physical Simulation; Test Facilities; Organisatorisk Hållbarhet; Processinnovation; Fysisk Simulering; Testanläggningar;

    Sammanfattning : Background There exist an external demand forcing the manufacturing industry to increase their sustainable practice. For manufacturing companies to stay competitive it is necessary for them to transform their organization and operation to be more sustainably responsive. LÄS MER