Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. De yngsta barnens delaktighet och inflytande : I förhållande till förskollärares olika förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tanya Namo; Olivia Törnqvist; [2023]
    Nyckelord :delaktighet; inflytande; förskollärare; förhållningssätt; yngre barn; normer; makt;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie med en poststrukturell ansats, där syftet var att undersöka hur förskollärares pedagogiska förhållningssätt påverkar de yngsta barnens möjlighet till delaktighet och inflytande i förskolan, samt hur förskollärare tolkar begreppen delaktighet respektive inflytande. Åtta semistrukturerade intervjuer utfördes med förskollärare, där resultatet analyserades med utgångspunkt från ett poststrukturellt teoretiskt perspektiv och centrala begrepp inom teorin. LÄS MER

  2. 2. "Det gör ingenting om man spiller” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om barns delaktighet och inflytande vid den pedagogiska måltiden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Lundestig; Julia Skattman; [2023]
    Nyckelord :delaktighet; inflytande; pedagogisk måltid; förskollärares uppfattningar; semistrukturerade intervjuer; Foucaults maktteori;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftade till att synliggöra förskollärares uppfattningar om barns delaktighet och inflytande vid den pedagogiska måltiden. Studien genomfördes med semistrukturerade intervjuer där åtta yrkesverksamma förskollärare deltog. LÄS MER

  3. 3. “Vi måste lyssna med alla våra sinnen” : En kvalitativ studie om hur förskollärare skapar förutsättningar för de yngsta barnens delaktighet och inflytande i pedagogisk dokumentation

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Alexandra Steinert; Amanda Härnborg; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; barn; inflytande; makt; inomhusmiljö; subjekt; Foucault;

    Sammanfattning : Studien utgår från en kvalitativ ansats och fokusgruppssamtal där totalt sex förskollärare har deltagit. Studien har inspirerats av det socialkonstruktionistiska perspektivet. Studiens resultat indikerar att förskollärarna anser att pedagogisk dokumentation mynnar ut i att barn ges möjlighet till delaktighet och inflytande. LÄS MER

  4. 4. Alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kristin Mossberg; Martina Hellström; [2022]
    Nyckelord :akk; takk; förskola; inkludering; kommunikation;

    Sammanfattning : Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) är en del av förskolans specialpedagogiska insats i dagens förskolor. Studiens syfte behandlar förskollärarnas beskrivning av AKK och ur syftet kom vi fram till frågeställningarna som innefattar de didaktiska frågorna hur, vad och varför. LÄS MER

  5. 5. För barns ”bästa”? : En studie om dem yngre barnens villkor för inflytande och delaktighet i rutinsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alexandra Stuxgren; Kinga Avevin; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Både Läroplanen för förskolan och Barnkonventionen lyfter barns perspektiv och att barns röster ska bli hörda i förskolan. Med detta i tankarna så valde vi vårt syfte med studien, att undersöka villkoren för de yngre barnens möjlighet till inflytande och delaktighet i förskolan. LÄS MER