Sökning: "demokratiska arbetsformer i undervisningen"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden demokratiska arbetsformer i undervisningen.

  1. 6. "De kan inte bestämma allting själva!" : En studie om grundskollärares syn på och arbete med elevinflytande i årskurs 4-6

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Bustad; [2016]
    Nyckelord :Sökord: Elevinflytande; Inflytande; Delaktighet; Demokrati; Samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : Skollagen fasställer att eleverna ska ha rätt till inflytande över undervisningen och ska ges möjlighet att vara delaktiga i beslut som rör dem. Skolans mål är att varje elev ska ta ett personligt ansvar över sina studier och få förutsättningar att successivt öka sitt inflytande över sin utbildning. LÄS MER

  2. 7. Elevinflytande och demokratifostran ur ett lärarperspektiv : En jämförelse av två bild- och två svensklärares uppfattningar om elevinflytande och demokratifostran i högstadiet samt gymnasiet från ett lärandeperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Karl-Johan Hedlund; [2014]
    Nyckelord :Elevinflytande; Demokratifostran; Elevdemokrati; Delaktighet; Lärande;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att beskriva och jämföra två bild- och två svensklärares inställning och tolkning på och konstruktion av elevinflytande och demokratifostran, samt skapa en förståelse för hur elevinflytande och demokratifostran kan komma till uttryck i undervisningen på en grundskola i år 7-9 och på en gymnasieskola i respektive ämne ur ett lärandeperspektiv. Frågeställningarna som besvaras är: – Vilken inställning och tolkning har lärarna av elevinflytande och demokratifostran i relation till gällande styrdokument? – Hur konstruerar lärarna elevinflytande och demokratifostran i sin undervisning? – Vilka likheter och skillnader finns det mellan lärarnas inställning och tolkning på och konstruktion av elevinflytande och demokratifostran? I uppsatsen problematiseras elevinflytande och demokratifostran utifrån lärandeteorier, teorier kring demokrati och deliberativa samtal, samt utifrån vad tidigare forskning har visat. LÄS MER

  3. 8. Demokrati - barns inflytande och valfrihet

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Elin Lönnholm; [2010]
    Nyckelord :Demokrati; elevinflytande; medbestämmande; valfrihet;

    Sammanfattning : Styrdokumenten ger tydliga direktiv om att undervisningen i skolan ska bedrivas genom demokratiska arbetsformer. Syftet med studien är att undersöka förekomsten av demokratiska inslag i en förskoleklass för att se om och hur pedagogerna där arbetar med demokrati i form av medbestämmande och elevinflytande. LÄS MER

  4. 9. Demokratiska arbetsformer i undervisningssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Pethra Aly; Sofi Holmqvist; [2009]
    Nyckelord :Demokratiska arbetsformer; Lpo 94; lärarens ansvar; planering och utvärdering;

    Sammanfattning : I Lpo 94 kan vi läsa att undervisningen skall bedrivas i demokratiska arbetsformer. Syftet med den här undersökningen är att ta reda på hur en grupp verksamma lärare tolkar begreppet demokratiska arbetsformer. LÄS MER

  5. 10. Elevers och lärares uppfattningar om elevdemokrati i årskurs fyra

    Kandidat-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Caroline Svensson; Linnea Sandström; [2008]
    Nyckelord :elevdemokrati; elevinflytande; lärare; elever;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera elevers och lärares uppfattningar om elevdemokrati i undervisningen. Frågeställningarna som vi utgår ifrån är följande: • Hur uppfattar elever elevdemokrati? • Hur arbetar lärare för att utföra uppdraget att ”undervisningen skall bedrivas i demokratiska arbetsformer”? • Hur påverkar ett demokratiskt arbetssätt undervisningen och elever? • Hur uppfattar elever och lärare betydelsen av elevdemokrati? Studien bygger på kvalitativa intervjuer med både lärare och elever i årskurs fyra. LÄS MER