Sökning: "demokratiska brister"
Visar resultat 21 - 25 av 59 uppsatser innehållade orden demokratiska brister.
21. Informellt elevinflytande, en skendemokrati eller bra för lärandet?
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Elevinflytande betonas i skolan styrdokument. Elevinflytande är en mänsklig rättighet, elevinflytande anses bidra till ett ökat lärande och elevinflytande bidrar till att fostra demokratiska medborgare. LÄS MER
22. Näthat, människa och myndighet - En explorativ kartläggning av statligt och ideellt arbete mot näthat i Sverige
Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologiSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att kartlägga hur Sveriges regering, myndigheter och ideella organisationer arbetar för att motverka den negativa diskurs som förekommer på internet. För att uppnå detta går vi igenom forskning som kartlägger de psykologiska aspekter som påverkar hur vi beter oss i en digital miljö. LÄS MER
23. Demokratiuppdraget i olika socioekonomiska kontexter : En jämförelse mellan lärares uppfattningar på två skolor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Demokratiuppdraget är ett av skolans i huvudsak viktigaste uppdrag, vilket innebär att skolan ska fostra eleverna till demokratiska medborgare med grundläggande demokratiska värderingar. Skolinspektionens granskningsrapporter visar att flertalet skolor brister i sitt demokratiuppdrag, och då främst skolor belägna i områden med låg socioekonomisk status. LÄS MER
24. Europeiska unionen i svensk morgon- och kvällspress : En kvalitativ innehållsanalys av Aftonbladet och Dagens Nyheter innan EU-valet 2014
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Den statliga utredningen ”EU på hemmaplan” (SOU 2016:10) visade på en omfattande kunskapsbrist i Sverige om det svenska demokratiska systemets relation till EU-nivån. Utredningen pekade också på brister inom svensk journalistisk rapportering på EU-området. LÄS MER
25. Demokrati, värdegrund och barnsyn - en intervjustudie om pedagogers syn på barn och det demokratiska värdegrundsarbetet i förskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : BakgrundUtifrån litteratur och tidigare forskning har vi under vår utbildning kunnat se att förskolorbrister i sitt demokrati- och värdegrundsarbete. Vi har även kunnat se att vuxnas bemötandeav barn samt deras barnsyn får konsekvenser för barnens möjligheter till inflytande och delak-tighet i förskolans verksamhet vilket är centralt i demokrati- och värdegrundsarbetet. LÄS MER