Sökning: "demokratiteori"
Visar resultat 21 - 25 av 58 uppsatser innehållade ordet demokratiteori.
21. Hur förstås begreppet e-demokrati i relation till den traditionella demokratin? : En kvalitativ textanalys av begreppet e-demokrati
Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : E-demokrati är ett väl använt begrepp inom den offentliga sektorn. Begreppet dyker ofta upp i sammanhangen med utförandet av offentliga uppgifter med hjälp av IT. LÄS MER
22. Bortom statsvetenskapen - En normativ studie om global demokrati
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Mänskligheten står inför stora globala utmaningar och för att lösa dem behöver vi samarbeta på nya sätt. Det internationella politiska systemet av idag är kaotiskt, underfinansierat och därmed inadekvat för uppgiften. LÄS MER
23. Det offentliga konstlandskapet
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : I denna uppsats ser vi vad som händer när en statlig myndighet som ansvarar för utformning av offentlig miljö implementerar en så kallad liberal demokratiteori. Statens konstråd, som är en myndighet med stor inverkan på den offentliga konsten i Sverige, inledde 2012 ett nytt arbetssätt att föra ut konceptuell och samtida konst från institutioner och gallerier till det offentliga rummet. LÄS MER
24. Medborgarlöften – ett sätt att förnya och utveckla den representativa demokratin? : En kvalitativ fallstudie om utformandet av medborgarlöften i Halmstads Kommun
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Det kommer ständigt nya förslag om hur demokratin ska utvecklas och förnyas. Syftet med denna uppsats är att Polismyndighetens verksamhetsidé medborgarlöften, som är en form av medborgardialog, ska analyseras för att se om medborgarlöften är ett bidrag till utvecklingen av den representativa demokratin. LÄS MER
25. Demokrati- och medborgarideal : i läromedel för åldrarna 6 till 9 år
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna studies syfte är att synliggöra demokratiska ideal i läromedel för åldrarna 6 till 9 år samt visa på dessa ideals något motsägelsefulla innehåll. Frågeställningarna i studien undersöker och diskuterar medborgarideal i läromedel samt vilka didaktiska utmaningar idealen kan innebära för lärare. LÄS MER