Sökning: "didaktisk diskussion"

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden didaktisk diskussion.

  1. 1. ”Jag ville inte längre, men jag visste intevad jag ville istället” : En närläsning av Malin Persson Giolitos Störst av allt med fokus på hur etiska och moraliska dilemman framställs och behandlas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sanna Klingström; [2024]
    Nyckelord :Etik och moral; Störst av allt; Malin Persson Giolito; hermeneutik; kvalitativ textanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att granska hur etiska och moraliska frågor framställs och behandlas i Malin Persson Giolitos Störst av allt. Verket är en realistisk skildring av ett rättegångsförfarande som genom den fiktiva världen gestaltar ett verklighetstroget drama. LÄS MER

  2. 2. Underlandet : – En adaptionsstudie av Lewis Carrolls originalversion och Disneys filmversion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lina Karlsson; Emma Löfvendahl; [2023]
    Nyckelord :Alice i underlandet; Lewis Carroll; Walt Disney; adaption; disneyfication; intrig; karaktärer;

    Sammanfattning : Emma Löfvendahl och Lina Karlsson (2023) Underlandet - En adaptionsstudie av Lewis Carrolls originalversion och Disneys film. Självständigt arbete, Svenska, inriktning F-3, grundnivå, 15 högskolepoäng. Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap. LÄS MER

  3. 3. ”av var och en efter hennes förmåga; åt var och en efter hans behov” : En litteratursociologisk och ekokritisk analys av Kazuo Ishiguros Never Let Me Go och Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Envall; [2023]
    Nyckelord :Didaktisk potential; dystopi; skönlitteratur; förtryck; samhällskritik;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks två dystopiska romaners samhällskritiska funktion och didaktiska potential för gymnasieklassrummet. Materialet som analyseras är Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse (2017) (originaltitel The Handmaid’s Tale 1985) och Kazuo Ishiguros Never Let Me Go (2005) (originaltitel Never Let Me Go 2005). LÄS MER

  4. 4. Anne Franks dagbok i originalversion eller lättläst? : En komparativ adaptionsstudie om den oavkortade originalutgåvan och den lättlästa versionen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sebastian Stefanusson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är en komparativ adaptionsanalys, där jag har jämfört två versioner av Anne Franks dagbok, den oavkortade originalutgåvan (2013) och den lättlästa versionen (2019). Syftet med arbetet var att se vad som händer med Anne Franks dagbok när den bearbetats till en lättläst bok, och vilka skillnader samt likheter som finns i böckernas dagboksinlägg och byggstenar som miljö, perspektiv, personer och händelser. LÄS MER

  5. 5. Intersektionella perspektiv i Thérèse Raquin : En didaktisk läsakt

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ebba Grandell; [2023]
    Nyckelord :Thérèse Raquin Intersektionalitet Litteraturanalys Didaktisk läsakt Normkritik;

    Sammanfattning : I denna studie görs en didaktisk läsakt med ett intersektionellt perspektiv av Emile Zolasroman Thérèse Raquin. Syftet är att undersöka vilken didaktisk potential dennaturalistiska romanen har att möta såväl skolans kunskaps- som demokratiuppdrag. LÄS MER