Sökning: "didaktiska modeller lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden didaktiska modeller lärande.

  1. 1. Lågstadielärares perspektiv på högläsningsaktiviteter : En intervjustudie om lärares didaktiska utgångspunkter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jessie Nilsson; Hanna Sörberg; Emma Sjöstrand; [2023]
    Nyckelord :högläsningsaktivitet; lärare; lågstadieelever; didaktiska modeller;

    Sammanfattning : Föreliggande kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka lärares didaktiska utgångspunkter vid högläsningsaktiviteter i förskoleklass, årskurs ett, två och tre (F-3). För att ta reda på lärares didaktiska utgångspunkter utgår studien från frågeställningarna vilka didaktiska val ligger till grund för lärares högläsningsaktiviteter och på vilka sätt genomför lärare högläsningsaktiviteter. LÄS MER

  2. 2. Kommunikation för livslångt lärande : Lärares metoder för undervisningen i kommunikation i grundsärskolans ämnesområden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Marie-louise Södergren; [2023]
    Nyckelord :Special needs education; communication and intellectual disability; teaching methods; ACC; Grundsärskola; ämnesområden; kommunikation och intellektuell funktionsnedsättning; undervisningsmetod; AKK;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur lärare i grundsärskolans ämnesområde kommunikation undervisar och vilka läromedel/modeller lärarna använder. Frågeställningen lyder: - Hur beskriver lärare undervisningen ämnesområdet kommunikation?  - Vilka läromedel/modeller använder lärarna i grundsärskolan för undervisning i ämnesområdet kommunikation?  Studien lutar sig mot det sociokulturella perspektivet (Vygotskiji,1978) där språk, kommunikation och interaktion med andra är grunden för lärande. LÄS MER

  3. 3. Lärares idéer om högläsning : En intervjustudie i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Karina Nytzén; Daniel Paulsson; [2022]
    Nyckelord :Lärare; didaktiska modeller; högläsning; dialog; skönlitteratur; sakprosa; lågstadieelever; läsförståelse.;

    Sammanfattning : Språket är en bärande del för elevens kunskapsutveckling under skoltiden. Det är genom språket vi kommunicerar med andra för att framföra tankar, åsikter och funderingar. I denna studie undersöks hur lärare använder sig av högläsning för att främja elevernas språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Svårigheter i geografiundervisning för nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Razan Yahya; Iman Ajjawi; [2022]
    Nyckelord :geografiundervisning; studiehandledare; nyanländ elev; vardagsspråk; strategier; ämnesspråk.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka utmaningar och svårigheter som geografilärare upplever, när de undervisar nyanlända elever samt belysa de potentiella konsekvenserna av detta. Dessutom syftar studien att vissa lärarnas språkutvecklande undervisningens roll på att nyanlända uppnå målen. LÄS MER

  5. 5. Hälsa - ett livslångt lärande : Lärarnas syn på hälsa och hur det förmedlas i undervisningen

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Adam Andersson; Linnéa Zallin; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa resonerar kring och arbetar med begreppet hälsa på lektionerna i idrott och hälsa. De frågeställningar som besvaras är: Hur tolkar lärare i idrott och hälsa begreppet hälsa?Vilka didaktiska val gör läraren för att undervisa i hälsa?  Metod Metoden som användes i detta arbete var kvalitativ och empiri baserades på intervjuer. LÄS MER