Sökning: "dockor bilar genus"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden dockor bilar genus.

  1. 1. "Det är ju inte fel att en flicka leker med dockor eller en pojke leker med bilar" : En kvalitativ studie om hur förskollärare konstruerar genus i val av lekmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ellen Landgren; Odessa Wester; [2024]
    Nyckelord :Fri lek; förskollärare; genus; konstruktion; lekmaterial.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare konstruerar genus utifrån val av lekmaterial inom den fria leken i förskolans inomhusmiljö. Studien har utgått från det socialkonstruktionistiska perspektivet och den kvalitativa metoden där semistrukturerade intervjuer och observationer använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  2. 2. "Bilar är för pojkar och dockor för flickor"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karolina Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Genus;

    Sammanfattning : I skollagen står det skrivet att jämställdhet är ett begrepp som ingår i värdegrunden. I läroplan för förskolan, Lpfö 98-10 beskrivs jämställdhetsfrågan på så vis att det är förskolans uppdrag att flickor och pojkar har samma möjligheter att utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller (Skolverket, 2010). LÄS MER

  3. 3. ”Vissa flickor leker med bilar. Men inga killar leker med dockor. På vårt dagis i alla fall.” : – en kvalitativ studie om barns resonemang kring genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Karlsson; Daniela Gilljam; [2014]
    Nyckelord :Förskola; genus; könsmönster; lek;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att vinna kunskap om hur barn på två utvalda förskolor resonerar kring genus. Kvalitativa intervjuer med barn i åldrarna 4:9-6:6 år har genomförts för att se om barnen eventuellt bryter mot de traditionella könsmönster som finns i samhället eller om de följer desamma. LÄS MER

  4. 4. Flickor leker med dockor och pojkar leker med bilar, eller?

    M1-uppsats, Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Marina Alfredsson; Emma Eklöf; Emma Andersson Nielsen; [2014]
    Nyckelord :Preschool; gender; equality; gender codes; free play and communication patterns; Förskola; genus; jämställdhet; könskoder; fria leken; kommunikationsmönster.;

    Sammanfattning : I studien har vi undersökt flickor och pojkars val av lekar och val av material samt olika kommunikationsmönster mellan könen. Vi har observerat barnens val av lekmaterial och lekar i förskolan. Flickornas och pojkarnas kommunikation mellan varandra observerades i tre utvalda miljöer. LÄS MER

  5. 5. Barns kommunikation i den fria leken ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Caisa Hansen; Karolina Wohlert; [2012]
    Nyckelord :Genus; kommunikation; lek; röständringar och språk;

    Sammanfattning : AbstractHansen, Caisa och Wohlert Karolina (2012). Barns kommunikation i den fria leken ur ett genusperspektiv. Malmö högskola: LärarutbildningenDetta examensarbete kommer att handla om kommunikationen ur ett genusperspektiv i en grupp av 4- och 5-åringar i den fria leken. LÄS MER